23948sdkhjf

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Lågprisraketen Dollarstore ska in och slåss med både näbbar och klor. Efter Halloween-pop-up-butiken i centrala Stockholm släpps nästa stora nyhet.

– Vi kommer att öppna fyra butiker samma dag den 22 november. Mjölby, Kristinehamn, Växjö och Enköping rör det sig om, säger vd Bent Holm till Fri Köpenskap.

Han lämnade som vd på Netto Sverige i mars 2017. Varför han slutade där vill han inte kommentera.

– Däremot trivs jag väldigt bra på Dollarstore, det känns som att jag har kommit hem, säger han.

Efter butiksöppningarna i november tar Bent Holm en paus i etableringen och lägger fokus på julhandeln. Men under våren är det åter full gas framåt utan några blickar i backspegeln. Tillsammans med grundaren Peter Ahlberg tar han sig an en kraftig expansionstakt på 30 butiker under 2019.

– Vi har 75 butiker i dag så det blir en butikstillväxt på runt 40 procent på ett år. Inte så dåligt men den våta drömmen vore att öppna 10 butiker på en dag, säger Peter Ahlberg och skrattar.

Han tittar ut i Stockholmskvällen och slår ut med armarna.

– Ringa in den här staden.

Dollarstore låter sig dock inte definieras av särskilda geografiska lägen. Stockholm må vara intressant men kedjan har butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder.

– Vi fokuserar inte på något specifikt ställe eller stirrar oss blinda på städer. Vi letar lägen där vi ser en försäljningspotential och där vi får en bra deal. Även köpcentrum är intressanta om lokalen är tillräckligt stor och hyran är rätt, säger Bent Holm.

3 000 kvadratmeter säljyta och uppåt är målet.

– Vi är hyfsat flexibla men det är någonstans där som vårt koncept är som starkast. Vi har många spännande och roliga produkter så man vill kunna ha ett ordentligt kundvarv där man kan gå runt och kolla.

Sortimentet är en annan intressant faktor. Den största delen av inköpen kategoriseras säsong och klippvaror. Mycket av arbetet sker under de gemensamma resorna till Kina där stora beställningar läggs. Butikerna har ungefär 11 000 varor i sortimentet men endast 4 000 är fasta.

– Bara i år har vi 6 000 nya varor i sortimentet. Allt handlar om att hitta coola produkter där vi får en bra deal, säger Peter Ahlberg.

Och varor besläktade med dagligvaruhandeln går starkt framåt i sortimentet.

– Det mesta växer egentligen starkt men läsk och snacks är produktkategorier som går snabbt framåt. Även partysegmentet och prylar till hemmet är storsäljare. Dessa saker intresserar ju även dagligvaruhandeln men vi stirrar oss inte blind på konkurrens. Vi fokuserar på vårt, säger Bent Holm.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

KFC-chef dömd för diskriminering

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Cateringföretag tar in investerare

De kan vinna Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Gårdsfisk satsar externt

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

Gotlandsbageri återuppstår

Därför älskar och hatar kunderna emv

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Ny mer klimatsmart kaffeförpackning

Första Biofach för Business Sweden

Studie: Konsumenten föredrar kartong

Fazer backar

Framgång för Pricer

Ny ledamot till Cloettas styrelse

Mats Liedholm blir vd på Fazer

Ska stärka de nya produkternas marknadsposition i Sverige, Norden och norra Europa.

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Mer vego längs vägarna

Mejeriet tror på kärlek vid första ögonkastet

På nytt jobb
Han lämnar Findus

Probi lyfte under året

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

De förvärvar Fiskexporten

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Coca-Cola går över till returpall

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Mackmyra behöver pengar

Nu kommer flytande ärtor i kaffet

Arla satsar på havre

Musslor kan bli framtidsmat i Östergötland

Löfbergs går in i kombuchaföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Lenze visar sina intelligenta automationslösningar för Intralogistik på LogiMAT 2019

Designpris till nya Shuttlesystemet

Ny röntgenmaskin XCB 0525

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hållbarheten på mat.

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Nyfiken på ISO 45001 - Arbetsmiljöledning? Missa inte vårt kostnadsfria webinarium 22 februari!

Nomo ställer ut på industrimässa i Kalmar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Erbjudande för nya kunder

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Helhetslösning hos AB H Brunner

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar ...

Nu upp till 100 enheter!

Sänd till en kollega

0.187