23948sdkhjf

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Lågprisraketen Dollarstore ska in och slåss med både näbbar och klor. Efter Halloween-pop-up-butiken i centrala Stockholm släpps nästa stora nyhet.

– Vi kommer att öppna fyra butiker samma dag den 22 november. Mjölby, Kristinehamn, Växjö och Enköping rör det sig om, säger vd Bent Holm till Fri Köpenskap.

Han lämnade som vd på Netto Sverige i mars 2017. Varför han slutade där vill han inte kommentera.

– Däremot trivs jag väldigt bra på Dollarstore, det känns som att jag har kommit hem, säger han.

Efter butiksöppningarna i november tar Bent Holm en paus i etableringen och lägger fokus på julhandeln. Men under våren är det åter full gas framåt utan några blickar i backspegeln. Tillsammans med grundaren Peter Ahlberg tar han sig an en kraftig expansionstakt på 30 butiker under 2019.

– Vi har 75 butiker i dag så det blir en butikstillväxt på runt 40 procent på ett år. Inte så dåligt men den våta drömmen vore att öppna 10 butiker på en dag, säger Peter Ahlberg och skrattar.

Han tittar ut i Stockholmskvällen och slår ut med armarna.

– Ringa in den här staden.

Dollarstore låter sig dock inte definieras av särskilda geografiska lägen. Stockholm må vara intressant men kedjan har butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder.

– Vi fokuserar inte på något specifikt ställe eller stirrar oss blinda på städer. Vi letar lägen där vi ser en försäljningspotential och där vi får en bra deal. Även köpcentrum är intressanta om lokalen är tillräckligt stor och hyran är rätt, säger Bent Holm.

3 000 kvadratmeter säljyta och uppåt är målet.

– Vi är hyfsat flexibla men det är någonstans där som vårt koncept är som starkast. Vi har många spännande och roliga produkter så man vill kunna ha ett ordentligt kundvarv där man kan gå runt och kolla.

Sortimentet är en annan intressant faktor. Den största delen av inköpen kategoriseras säsong och klippvaror. Mycket av arbetet sker under de gemensamma resorna till Kina där stora beställningar läggs. Butikerna har ungefär 11 000 varor i sortimentet men endast 4 000 är fasta.

– Bara i år har vi 6 000 nya varor i sortimentet. Allt handlar om att hitta coola produkter där vi får en bra deal, säger Peter Ahlberg.

Och varor besläktade med dagligvaruhandeln går starkt framåt i sortimentet.

– Det mesta växer egentligen starkt men läsk och snacks är produktkategorier som går snabbt framåt. Även partysegmentet och prylar till hemmet är storsäljare. Dessa saker intresserar ju även dagligvaruhandeln men vi stirrar oss inte blind på konkurrens. Vi fokuserar på vårt, säger Bent Holm.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Läskföretaget får böta halv miljon

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Bättre än väntat för Coca Cola

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Svensk sötpotatis kan komma till handeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Keso i ny förpackning

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Bättre än väntat för Pepsi

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

De tävlar om att uppdatera kostråden

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Köttföretag får böta efter sågolycka

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

De slopar burägg i EMV

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Slakteri skållade levande kycklingar

Picadeli fortsätter expandera

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Se alla Företagens egna nyheter

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Sänd till en kollega

0.141