23948sdkhjf

Organic Sweden ska driva informationskampanj om ekologisk mat

Arbetet sker på uppdrag av Jordbruksverket.
Organic Sweden har fått i uppdrag av Jordbruksverket att genomföra en treårig informationskampanj om ekologiska livsmedel tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, EPOK(SLU) och kommunikationsbyrån Futerra. Jordbruksverket har också gett Organic Sweden i uppdrag att ta fram och sprida marknadsinformation om ekomarknaden.

Det finns en outnyttjad potential i det ökade intresset för hälsosamma, hållbara och klimatsmarta livsmedel. De satsningar som nu görs med stöd från Jordbruksverket syftar till att öka kunskapen om den ekologiska matens mervärden, bidra till en fortsatt stark marknadsutveckling och en hållbar livsmedelsproduktion i Sverige.

­– Vi ser väldigt mycket fram emot båda uppdragen. Vi ser också fram emot att samverka brett med aktörerna inom eko-Sverige för att sprida kunskap om de mervärden som den ekologiska produktionen och konsumtionen medför, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Under arbetet med ”Åtgärdsplan för ekologiska livsmedel” – som regeringen gav Jordbruksverket i uppdrag att genomföra under 2017 till 2018 – framkom ett tydligt önskemål från ekobranschen att medel borde satsas på att öka kunskapen om ekologiska livsmedel, bland annat genom breda informationskampanjer och marknadsinformation.

– Efter många år utan mål och satsningar är det glädjande att det nu finns både tydliga mål och resurser för att driva på utvecklingen av ekologiskt. På så sätt kan vi bidra till att nå 30 procent ekologisk jordbruksareal och 60 procent ekologisk konsumtion i offentlig sektor till 2030, säger Johan Ununger, ordförande i Organic Sweden.

Sammantaget har Jordbruksverket beviljat 26 miljoner kronor i stöd till flera olika aktörer för åtgärder inom områden som marknadsinformation, utbildning, nationella riktlinjer, webbportal och informationskampanjer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062