23948sdkhjf

Organic Sweden ska driva informationskampanj om ekologisk mat

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Arbetet sker på uppdrag av Jordbruksverket.

Organic Sweden har fått i uppdrag av Jordbruksverket att genomföra en treårig informationskampanj om ekologiska livsmedel tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, EPOK(SLU) och kommunikationsbyrån Futerra. Jordbruksverket har också gett Organic Sweden i uppdrag att ta fram och sprida marknadsinformation om ekomarknaden.

Det finns en outnyttjad potential i det ökade intresset för hälsosamma, hållbara och klimatsmarta livsmedel. De satsningar som nu görs med stöd från Jordbruksverket syftar till att öka kunskapen om den ekologiska matens mervärden, bidra till en fortsatt stark marknadsutveckling och en hållbar livsmedelsproduktion i Sverige.

­– Vi ser väldigt mycket fram emot båda uppdragen. Vi ser också fram emot att samverka brett med aktörerna inom eko-Sverige för att sprida kunskap om de mervärden som den ekologiska produktionen och konsumtionen medför, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Under arbetet med ”Åtgärdsplan för ekologiska livsmedel” – som regeringen gav Jordbruksverket i uppdrag att genomföra under 2017 till 2018 – framkom ett tydligt önskemål från ekobranschen att medel borde satsas på att öka kunskapen om ekologiska livsmedel, bland annat genom breda informationskampanjer och marknadsinformation.

– Efter många år utan mål och satsningar är det glädjande att det nu finns både tydliga mål och resurser för att driva på utvecklingen av ekologiskt. På så sätt kan vi bidra till att nå 30 procent ekologisk jordbruksareal och 60 procent ekologisk konsumtion i offentlig sektor till 2030, säger Johan Ununger, ordförande i Organic Sweden.

Sammantaget har Jordbruksverket beviljat 26 miljoner kronor i stöd till flera olika aktörer för åtgärder inom områden som marknadsinformation, utbildning, nationella riktlinjer, webbportal och informationskampanjer.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Orkla säljer Mrs Cheng’s till Continental Foods

Här är Nobelmenyn

På måndagskvällen var det så dags för Nobelbankett och bakad rotselleri fick spela huvudrollen.

De har hälsa och miljö i fokus

De är nominerade i kategorin Årets Hjärta i Fast Food Awards.

Nytt samarbete stärker Löfbergs i Finland

Rosteriet knyter band med te-huset Nordqvist.

Nya matkoncept till Täby centrum

Anrik lanthandel lägger ner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två toppar årets julöl

Test av årets julöl och andra juldrycker – två öl i topp bland många fina brygder.

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Matsmart och Blossa räddar 24 000 flaskor glögg

"Att slänga den fantastiska drycken var aldrig ett alternativ för oss"

Jäst gör fiskfoderolja av halm

Årets livsmedelshalvdag på Empack

SIA Glass byter vd

Rolf Frid lämnar över till Stefan Carlsson.

Valio utbildar sina bönder i kolbindande jordbruk

Målet är en koldioxidneutral mjölkproduktion.

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Näringsrik mat ger hälsoeffekter

Enligt en ny rapport i Science är fördelningen mellan fett och kolhydrater oviktig ur hälsosynpunkt. Man bör istället fokusera på näringsrika livsmedel.

Fortsatt mindre kött och matfågel på tallriken, men mer svenskt

Jordbruksverket har undersökt svenskarnas köttvanor.

Estrella stöttar Musikhjälpen med snacksauktion

Få chansen att besöka chipsfabriken.

Coop återkallar charkprodukter

Här är hela listan.

Han är ny vd på Sales Support

Nu öppnar Ölands första nätmathandel

Arvid Nordquist planerar nytt kafferosteri – kan ge 200 nya jobb

Rosteriet placeras i Järfälla.

Ny kommunikationsdirektör för Fazer Food Services Sverige

Tillträder tjänsten i januari.

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

Food Supplys systersajt Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Coop återkallar skinka – kan innehålla listeriabakterier

Konsumenterna uppmanas lämna köpta produkter i butik.

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Matsmart retirerar från Norge

Delicato byter säljbolag

Matleveranstjänst till Malmö

Saffran hamnar på kryddhyllan

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Student öppnar obemannad butik

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Här är årets bästa matböcker

Orkla lägger bud på Kotipizza

Svenska Lantchips tillverkar världens miljösnällaste chips

Se alla Företagens egna nyheter

Konfigurerbara säkerhetsreläer - nu även med simulering offline

Synglas från Mirit Glas till process industrin

Ytterligare en ny Servicetekniker till Lagaforsteamet

Nytt fryslager åt GB-Grossisten

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

IMA DAIRY & FOOD Erca är förhandlad av Bull Salicath ApS

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

Bull Salicath ApS

Julkalender SSI Schäfer

SSI Schäfer Julkalender 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Naturliga "clean label" färger och extrakt för drycker

Carlsson & Möller AB

Universal koppling till IO-Link

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Spara energi för en halv miljon kronor per år

Frystorkad avokadopulver - lätt, hälsosamt och minimalt svinn

Biggans såser fylls med komplett fyllningslinje från Christian Berner

Program för fläktval och beräkningsfunktion underlättar för både OEM-företa...

Trioplast - WE ARE #4

Sänd till en kollega

0.207