23948sdkhjf

Organic Sweden ska driva informationskampanj om ekologisk mat

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Arbetet sker på uppdrag av Jordbruksverket.

Organic Sweden har fått i uppdrag av Jordbruksverket att genomföra en treårig informationskampanj om ekologiska livsmedel tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, EPOK(SLU) och kommunikationsbyrån Futerra. Jordbruksverket har också gett Organic Sweden i uppdrag att ta fram och sprida marknadsinformation om ekomarknaden.

Det finns en outnyttjad potential i det ökade intresset för hälsosamma, hållbara och klimatsmarta livsmedel. De satsningar som nu görs med stöd från Jordbruksverket syftar till att öka kunskapen om den ekologiska matens mervärden, bidra till en fortsatt stark marknadsutveckling och en hållbar livsmedelsproduktion i Sverige.

­– Vi ser väldigt mycket fram emot båda uppdragen. Vi ser också fram emot att samverka brett med aktörerna inom eko-Sverige för att sprida kunskap om de mervärden som den ekologiska produktionen och konsumtionen medför, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Under arbetet med ”Åtgärdsplan för ekologiska livsmedel” – som regeringen gav Jordbruksverket i uppdrag att genomföra under 2017 till 2018 – framkom ett tydligt önskemål från ekobranschen att medel borde satsas på att öka kunskapen om ekologiska livsmedel, bland annat genom breda informationskampanjer och marknadsinformation.

– Efter många år utan mål och satsningar är det glädjande att det nu finns både tydliga mål och resurser för att driva på utvecklingen av ekologiskt. På så sätt kan vi bidra till att nå 30 procent ekologisk jordbruksareal och 60 procent ekologisk konsumtion i offentlig sektor till 2030, säger Johan Ununger, ordförande i Organic Sweden.

Sammantaget har Jordbruksverket beviljat 26 miljoner kronor i stöd till flera olika aktörer för åtgärder inom områden som marknadsinformation, utbildning, nationella riktlinjer, webbportal och informationskampanjer.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Nu går engångsgrillen mot sin död

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet

Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hotellkedja firar Apple Week – vill ta vara på höstens skörd

"En win-win-situation"

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Max utökar sitt gröna sortiment

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

2

De deltar på Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Dansk startup ska utmana restaurangerna

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

Bro Burger öppnar nytt

City Gross byter fruktgrossist

Livsmedelsverket har upptäckt oegentligheter hos fruktgrossisten Everfresh. Samtidigt ratas företaget av Bergendahls som byter huvudleverantör till Greenfood i en 600 miljoner kronors affär.

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

”Skitmarginaler”

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

XL crispy panerad kycklingburgare, 140 g

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

IMA dairy food ERCA

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Sca...

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

Sänd till en kollega

0.343