23948sdkhjf

Organic Sweden ska driva informationskampanj om ekologisk mat

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Arbetet sker på uppdrag av Jordbruksverket.

Organic Sweden har fått i uppdrag av Jordbruksverket att genomföra en treårig informationskampanj om ekologiska livsmedel tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, EPOK(SLU) och kommunikationsbyrån Futerra. Jordbruksverket har också gett Organic Sweden i uppdrag att ta fram och sprida marknadsinformation om ekomarknaden.

Det finns en outnyttjad potential i det ökade intresset för hälsosamma, hållbara och klimatsmarta livsmedel. De satsningar som nu görs med stöd från Jordbruksverket syftar till att öka kunskapen om den ekologiska matens mervärden, bidra till en fortsatt stark marknadsutveckling och en hållbar livsmedelsproduktion i Sverige.

­– Vi ser väldigt mycket fram emot båda uppdragen. Vi ser också fram emot att samverka brett med aktörerna inom eko-Sverige för att sprida kunskap om de mervärden som den ekologiska produktionen och konsumtionen medför, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Under arbetet med ”Åtgärdsplan för ekologiska livsmedel” – som regeringen gav Jordbruksverket i uppdrag att genomföra under 2017 till 2018 – framkom ett tydligt önskemål från ekobranschen att medel borde satsas på att öka kunskapen om ekologiska livsmedel, bland annat genom breda informationskampanjer och marknadsinformation.

– Efter många år utan mål och satsningar är det glädjande att det nu finns både tydliga mål och resurser för att driva på utvecklingen av ekologiskt. På så sätt kan vi bidra till att nå 30 procent ekologisk jordbruksareal och 60 procent ekologisk konsumtion i offentlig sektor till 2030, säger Johan Ununger, ordförande i Organic Sweden.

Sammantaget har Jordbruksverket beviljat 26 miljoner kronor i stöd till flera olika aktörer för åtgärder inom områden som marknadsinformation, utbildning, nationella riktlinjer, webbportal och informationskampanjer.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Läskföretaget får böta halv miljon

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Bättre än väntat för Coca Cola

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Svensk sötpotatis kan komma till handeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Keso i ny förpackning

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Bättre än väntat för Pepsi

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

De tävlar om att uppdatera kostråden

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Köttföretag får böta efter sågolycka

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

De slopar burägg i EMV

Slakteri skållade levande kycklingar

Picadeli fortsätter expandera

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Se alla Företagens egna nyheter

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Sänd till en kollega

0.13