23948sdkhjf

De satsar allt på bananimporten

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

"Med en tydlig värdegrund så är det lätt att vara modig"

Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander satsar allt på bananimportföretaget Agroban Nordic, samägt med fem plantageägare i Ecuador.

– Rutiner kring inköp av mat och produktion måste skötas med långsiktiga mål i stället för kvartalsstyrning. En rejäl förändring behövs med en annan sorts kultur som innebär ansvar och samarbete över gränserna.

Det är bråda dagar när bananerna ska säljas.

– Nu sitter jag som bäst i förhandlingar med olika grossister och kedjor för att säkra säljkanalerna, säger Pernilla Wingårdh. Alla vill ha hållbarhet men vid förhandlingsbordet är det priset som gäller.

Hon har åkt ner till havet nära Viken i nordvästra Skåne där hon bor för att samtala med Fri Köpenskap.

Pernilla Wingårdh

Aktuell: Flyttade ner till Skåne och startade bananimport.

Familj: Tre vuxna barn som är surfare. Sambon Mats Fahlander.

Fritidsintressen: Naturen; havet, golf, långfärdsskridskor, skidor. Även när man reser.

Ålder: 56 år.

Favoriträtt: Havskräftor, grönsaker från aktuell årstid och nybakat bröd.

Roligaste sysslan i företaget: Möten med delägarna i Ecuador.

Favoritprodukt: Kokosolja – kan användas till allt.

Bästa exponeringsknepet: Enkelt och tydligt.

Vill bjuda på middag: Emmanuel Macron, en fransk nytänkare.

Bästa tid på året i butik: Hösten. det blir tydligt att vi är beroende av jordbruk om vi ska kunna äta.

Förebild: Rosa Parks, som stod upp mot orättvis behandling och var modig att förändra

– Vädret här skiftar från sol till regn och blåst om vart annat. Det kan spegla hur många delar det är att ta hand om ett företag utan mellanhänder, säger hon.

Pernilla Wingårdhs resa som bananproducent började för tre år sedan då hon fick förfrågan från Pro Ecuador att beskriva dagligvaruhandeln i Norden. Uppdraget löd: Hur kan vi utveckla vår potential?

– Nu vill konsumenten ha ursprung. Rådande affärsmodeller har inte skapat hållbarhet utan profit till mellanhänder.

I dagsläget säljer Agroban till oberoende butiker i Helsingborgsområdet. Bananerna kostar 10-15 kronor per kilo och på fruktens klisterlapp sitter en QR-kod som ger direktkontakt med plantagen.

– Nu ska vi upp i fler butiker. Vi ligger i diskussioner med företag som vill jobba med långsiktiga samarbeten. Antingen släpper man in en ny partner eller går på upparbetade kanaler. Mycket handlar om att träffa rätt person och om kulturen i företaget.

Med 25–30 år i dagligvaruhandeln, som både konceptchef på Coop och rådgivare till Ica, har Pernilla Wingårdh grävt i databaser och letat efter samband som för oss framåt.

– Jag är en jävel på att omvandla big data till information efter alla år på undersökningsföretaget Nielsen. Den röda tråden finns om man har förmåga att se samband – det har jag. Jag är intresserad av affärsutveckling.

Vad driver dig?

– Förändring för hållbar lönsamhet. Det är viktigt med respekt för lantbrukare och deras verklighet. Man måste vara modig och hålla ut för det man tror på. Jag ser en maffig stor och prisvärd butik för alla. Man kan inte ”leka affär” – en superfin liten ekobutik för eliten.

Under en vanlig dag hos Agroban stiger de upp tidigt för att preparera i lagret och ta emot leveranser. Sedan vidtar säljbesök där Pernilla lämnar bananer på säljkontor. Efter det blir det fyra till fem telefonkonferenser med Ecuador och samtal med butiker som vill ha utökade beställningar.

Förutom Pernilla Wingårdh och Mats Fahlander finns fem plantager i Ecuador i bolaget. Plantageägarna som har en 50-procentig andel av företaget ska betala lön varje fredag. Alla gör sitt bästa och personalomsättningen är låg – under 2 procent.

Ligger du sömnlös om nätterna?

– Jag har skissat på så många affärsscenarier och vet att det kan ta tid men jag är väldigt trygg, men ja, jag ligger sömnlös, vi har satsat allt vi har. Man kan säga att det är modigt men att se alla duktiga i Ecuador, det stärker oss.

Hur ser det ut om fem år?

– Då har vi en handelsled mellan plantageägare i Ecuador och Norden. Vi har redan mentorskap till mindre plantager och fler vill ansluta till vår affärsmodell. Det bygger på att förändra bananindustrin i Ecuador där var fjärde person är beroende av densamma

Mer om: Agroban Nordic
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Läskföretaget får böta halv miljon

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Bättre än väntat för Coca Cola

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Svensk sötpotatis kan komma till handeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Keso i ny förpackning

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Bättre än väntat för Pepsi

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

De tävlar om att uppdatera kostråden

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Köttföretag får böta efter sågolycka

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

De slopar burägg i EMV

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Slakteri skållade levande kycklingar

Picadeli fortsätter expandera

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Se alla Företagens egna nyheter

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Sänd till en kollega

0.134