23948sdkhjf

Fairtrade rekordökade på Orust

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång"

Under hösten har Fairtrade haft en höstkampanj vid namn ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln”. Tanken med den var att uppmuntra butiker att öka sin försäljning av Fairtrade-varor. Kampanjen är nu avslutad och i ett pressmeddelande skriver man att Hemköp-butiken i Ellös på Orust ökat med 151 procent. Detta i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.

– Det är kul att se hur årets kampanjtema Schysst frukost har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat Schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. Den 8 november får Elläös-butiken diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.

– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.

Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt, där finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.

Och Orust var inte de enda som ökade. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året.

Fairtrade omfattar idag cirka 2200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska forskare kan förlänga mjölkens livslängd

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ökad ekologisk konsumtion – inte nödvändigtvis dyrare

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Norska läskproducenten förlorade mot Coca-Cola – igen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kiviks Musteri skippar sugrören

Västerbottensost blir dokumentär

Oumph håvade in priser i London

Orklas vd avgår

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

Ska brygga öl med helt ny robotcell

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Efter dödsfall – då hålls rättegången mot Atria

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

Här är Årets rätt – av Årets kock

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Arla vill nolla klimatavtrycken – om 30 år

Priset på mat ökade i februari

Så slår Brexit i butikshyllan

Hälften av hamburgerhaken har hafsig hantering

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Toppår för äggkoncernen

På nytt jobb
Krav rekryterar djurexpert

Se alla Företagens egna nyheter

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Kipp`s låsbara inställningsbultar

Boka demokörning redan idag på en ScanCut 225S Portion Cutter Single-lane

ebm-papst visar gasfläktar för digitala värmekoncept och nya centrifugalflä...

Sänd till en kollega

0.163