23948sdkhjf

Fairtrade rekordökade på Orust

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång"

Under hösten har Fairtrade haft en höstkampanj vid namn ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln”. Tanken med den var att uppmuntra butiker att öka sin försäljning av Fairtrade-varor. Kampanjen är nu avslutad och i ett pressmeddelande skriver man att Hemköp-butiken i Ellös på Orust ökat med 151 procent. Detta i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.

– Det är kul att se hur årets kampanjtema Schysst frukost har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat Schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. Den 8 november får Elläös-butiken diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.

– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.

Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt, där finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.

Och Orust var inte de enda som ökade. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året.

Fairtrade omfattar idag cirka 2200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är de nya ministrarna

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Oatly bygger nytt - i USA

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Alkoholfri glögg återkallas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Delicato slutar med burägg

Hydroscand etablerar sig på Gotland

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Svenska bönder satsar på sol

Sia slutar med palmolja

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Inga fossil för kryddföretaget

Systembolaget varnar vinleverantör

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Axfood backar efter matbluffen

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Bergendahls minskade svinnet 2018

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Atria åtalas efter dödsfall

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Stabila priser under julen

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Svampgruvan i Kiruna stängs

Utebliven registrering kostar

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

Skandinavien Instruments for Big Science

Lagerlådor till alla områden

Nomo öppnar året med industrimässa

Gonvarri Material Handling AS förvärvar Canrena System AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

Sänd till en kollega

0.151