23948sdkhjf

Fairtrade rekordökade på Orust

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång"

Under hösten har Fairtrade haft en höstkampanj vid namn ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln”. Tanken med den var att uppmuntra butiker att öka sin försäljning av Fairtrade-varor. Kampanjen är nu avslutad och i ett pressmeddelande skriver man att Hemköp-butiken i Ellös på Orust ökat med 151 procent. Detta i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.

– Det är kul att se hur årets kampanjtema Schysst frukost har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat Schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. Den 8 november får Elläös-butiken diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.

– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.

Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt, där finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.

Och Orust var inte de enda som ökade. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året.

Fairtrade omfattar idag cirka 2200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica går över till svenskodlade plommontomater

IVL och livsmedelsbranschen ska minska svinnet

På nytt jobb
HK Scans HR-direktör går till Coop

Coop vill inte slänga ägg – kritiserar EU-regler

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Isländska ostchips tar in kapital – vill öka svensk produktion

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ärtor blir proteinpulver

EU-stöd till Cellbombs nedbrytbara köttförpackningar

Ny kvartett i Arlas styrelse

Mackmyra ökar i omsättning men även i förlust

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Nu kommer ölglassen

De orsakar mest svinn: ”Lönsamt öka personalen”

City Gross tar in Picard i värmen

Granola-entreprenörer prisade av Claes-Göran Sylvén

Norges svar till Fiskguiden – endast 0,03 procent fångas med garn”

Nu träder nya transfettsreglerna i kraft

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Stora Enso satsar på intelligenta automater

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

Utmanaren: 7-Eleven ställer om till pizzerior

Peckas naturodlingar i universitetsstudier

På nytt jobb
Ny vd på Pizza Hut

Matpriserna står stilla

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

Rekord i matavfallsinsamling

På nytt jobb
Krav fortsätter rekrytera

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Peckas naturodlingar dubblar omsättningen

En vecka kvar till Pack Point Nordic

Micvac i nytt italienskt partnerskap

De går in i Norrmejeriers styrelse

Simris Alg ökar omsättningen

Se alla Företagens egna nyheter

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Lagafors i fokus när världens ledande fackmässa för köttindustrin ägde rum i Frankfurt

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

När du vill transportera gasflaskor i din personbil

ebm-papst fläktserie AxiBlade utökas med fläktar i mindre storlekar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Components

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvecklingskort för IoT

Varför sågverk behöver automatisering

Lyckeby Starch investerar i Christian Berners valstorkar till sin stärkelseproduktion

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Trender som driver på utvecklingen av kundanpassade drivlösningar

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Framtidens bilindustri, är den här redan nu?

Industrimässa i Gävle med Nomo

Sänd till en kollega

0.142