23948sdkhjf

Fairtrade rekordökade på Orust

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång"

Under hösten har Fairtrade haft en höstkampanj vid namn ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln”. Tanken med den var att uppmuntra butiker att öka sin försäljning av Fairtrade-varor. Kampanjen är nu avslutad och i ett pressmeddelande skriver man att Hemköp-butiken i Ellös på Orust ökat med 151 procent. Detta i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.

– Det är kul att se hur årets kampanjtema Schysst frukost har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat Schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. Den 8 november får Elläös-butiken diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.

– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.

Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt, där finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.

Och Orust var inte de enda som ökade. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året.

Fairtrade omfattar idag cirka 2200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Lanserar ett parti i november.

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Ny vision och design från Stjärnägg

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Scan lanserar närproducerad julskinka

"Vi kommer fortsätta erbjuda samma uppskattade smak och kvalitet som den vanliga Scan Piggham-skinkan har"

Storslam för kycklingjulskinka på Chark SM

"Givetvis jätteroligt"

Nu ska PET-flaskorna återvinnas

Inför prisutdelningen i Sustainability Awards hölls seminariet Sustainability Packaging Summit på Superbrandscenen under Scanpack.

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Probi med ny CFO

Minskat klimatavtryck för returlådor

De blev årets marknadsförare på Umeågalan

"Otroligt stolta"

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Här är vinnarna i Chark-SM 2018

Tävlingen är avgjord.

Nedräkningen till FoodTech har börjat

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Anledningen är organisationsförändring.

Lindt öppnar flaggskeppsbutik i centrala Stockholm

Snart kan alla chokladälskare shoppa godsaker centralt.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

Marabou släpper chokladkalender

Framtagen för den som vill äta mer än en bit om dagen.

Här är Årets senap från Apoteket

Med smak av chili och honung.

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Scandi Standard ökar omsättningen

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Han blir ny CFO för Menigo

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Balkow om Axfoods lagerplaner

Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Se alla Företagens egna nyheter

Nu lanserar vi vår uppdaterade och förbättrade Golvskumningsenhet FFU II C/DC.

Stora Charkdagen

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköldsvik 7-8 november

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Träffa oss på Elmia Subcontractor

Vi ses väl på Chark SM?

Coop Nord storsatsar på butiken Coop Åre

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Ny Linjelaser i rostfritt stål

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköl...

Som partner till OEM-industrin kan ebm-papst erbjuda en unik bredd

Sänd till en kollega

0.222