23948sdkhjf

Fairtrade rekordökade på Orust

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång"

Under hösten har Fairtrade haft en höstkampanj vid namn ”Schysst frukost och schyssta villkor i världshandeln”. Tanken med den var att uppmuntra butiker att öka sin försäljning av Fairtrade-varor. Kampanjen är nu avslutad och i ett pressmeddelande skriver man att Hemköp-butiken i Ellös på Orust ökat med 151 procent. Detta i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året. Nu får butiken diplom för sitt arbete.

– Det är kul att se hur årets kampanjtema Schysst frukost har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat Schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. Den 8 november får Elläös-butiken diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.

– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.

Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt, där finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.

Och Orust var inte de enda som ökade. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året.

Fairtrade omfattar idag cirka 2200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avfallspåsar för frukt sprider sig

1

Arla vill satsa på växter

Lidl varnar för Brexit

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Fikaföretag i samarbete med godistillverkare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Norsk slang ska förenkla mjölktransporterna

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Högt pris på bär

Starka siffror för Scandi Standard

Alger drog ner resultatet för Lerøy

Efter 113 år – nu lägger charkuteriet ner

Året efter torkan – så blir spannmålsskörden

Var tionde öl är alkoholfri

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Odlarna får bita i det sura äpplet

Årstiderna till fem nya städer

Nu är Icas bacon helsvensk

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

1

Vanligt insektsmedel kan fasas ut

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Spendrups och Pågen bland finalisterna i Dagligvarugalan

Fazers finska köp är klart

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Anrikt konditori i konkurs

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Fodi vill expandera - tar in miljoner

Minskad försäljning för convenience

Debatt
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Dalarna vill se landbaserad fiskodling

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Förlust för Simris Alg

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

ebm-papst utökar OEM-avdelningen med en ny försäljningsingenjör i Stockholm

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Flexible positioning drives and actuators

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

EuroExpo industrimässa i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Värmerutor från Mirit Glas

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrk...

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Alfa Laval Think Top V50 och V70

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.157