23948sdkhjf

Internationella matjournalister upplever lokal matkultur

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Resan går till Jokkmokk och Jukkasjärvi.

Kaffeost i Kangos, samiska mattraditioner i Jokkmokk och mat serverad på is i Jukkasjärvi är något av det som sju internationella matjournalister kommer få uppleva i norra Sverige denna vecka. Idag startar en kulinarisk akademi med fokus på lokal matkultur, som ska stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA. Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board arrangerar resan.

Idag kommer sju toppskribenter inom mat, resor och livsstil från Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA till Norrbotten för att djupdyka i den lokala matkulturen. I fem dagar ska de få uppleva allt från bastukultur till en gourmetmiddag under norrsken för att kunna förmedla sin bild av det unika i Swedish Lapland. Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden, Visit Swedens koncept för utländska journalister som vill lära känna svensk matkultur på djupet.

Journalisterna som Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board har bjudit in skriver för kända tidningar som National Geograhic Traveller Food, New York Magazine, Condé Nast Traveler, Telegraph Travel, Der Feinschmecker och Leroutard, och har stora följarskaror på Facebook, Instagram och Twitter.

– Många Sverigebesökare vill lära känna landet genom mat och Visit Sweden gör en extra satsning på måltidsturism mellan 2017 och 2021. Att få visa upp maten och kulturen i denna spännande region för dedikerade journalister är viktigt och fantastiskt roligt, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Deltagarna kommer att besöka Tornedalen, Kangos, Kiruna, Jukkasjärvi, Abisko och Jokkmokk. De får bland annat grilla sik, baka samisk gahkku, smaka kaffeost i olika former och montera gourmetmat på is, och dessutom utforska svampodling i Kirunagruvan, bastukultur i Kukkola, norrsken i Abisko samt samiska smaker och kultur. Besöket ska öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur och få fler utländska turister att välja Sverige för sin nästa semester.

– Vi är mycket glada att Visit Sweden har valt att lägga sin Culinary Academy i Swedish Lapland i år. Vi ser att intresset för lokal kultur och matupplevelser ökar hos resvana och nyfikna besökare. I linje med detta är det flera företag i regionen som satsar på att låta mat och kultur ta större plats i upplevelsen. Att få visa upp det för så här bra medier betyder mycket för alla inblandade, säger Petronella Modin, tf vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

KFC-chef dömd för diskriminering

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Cateringföretag tar in investerare

Gårdsfisk satsar externt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

De kan vinna Icas entreprenörspris

Därför älskar och hatar kunderna emv

Varsel när Coop byter köttleverantör

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Gotlandsbageri återuppstår

Första Biofach för Business Sweden

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Ny mer klimatsmart kaffeförpackning

Studie: Konsumenten föredrar kartong

Fazer backar

Framgång för Pricer

Ny ledamot till Cloettas styrelse

Mats Liedholm blir vd på Fazer

Ska stärka de nya produkternas marknadsposition i Sverige, Norden och norra Europa.

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Mer vego längs vägarna

Mejeriet tror på kärlek vid första ögonkastet

Probi lyfte under året

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

På nytt jobb
Han lämnar Findus

De förvärvar Fiskexporten

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Coca-Cola går över till returpall

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Mackmyra behöver pengar

Nu kommer flytande ärtor i kaffet

Arla satsar på havre

Musslor kan bli framtidsmat i Östergötland

Löfbergs går in i kombuchaföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Lenze visar sina intelligenta automationslösningar för Intralogistik på LogiMAT 2019

Designpris till nya Shuttlesystemet

Ny röntgenmaskin XCB 0525

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hållbarheten på mat.

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Nyfiken på ISO 45001 - Arbetsmiljöledning? Missa inte vårt kostnadsfria webinarium 22 februari!

Nomo ställer ut på industrimässa i Kalmar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Erbjudande för nya kunder

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Helhetslösning hos AB H Brunner

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar ...

Nu upp till 100 enheter!

Sänd till en kollega

0.355