23948sdkhjf

Kryddig miljonaffär

Så fick Santa Maria avsättning för ”gamla” kryddburkar.

En miljon kryddburkar riskerade att slängas. Ett samarbete mellan Matsmart och Paulig Foods, som äger varumärket Santa Maria, räddar dem, enligt ett pressmeddelande från Matsmart.

I oktober lanserades Santa Marias nya kryddburkar. Vid lanseringen fanns ett restlager kvar med den tidigare designen. Burkarna innehöll lika smakrika kryddor och örter som i de nya burkarna, men de kunde inte säljas i butiker samtidigt som den nya designen lanserades.

Totalt låg en miljon kryddburkar i farozonen att slängas. Lösningen blev att Matsmart köpte hela restlagret och nu säljer dem med 50–70 procents rabatt.

– Som matföretag har vi ett stort ansvar för att minska matsvinnet. Att slänga utmärkta kryddor på grund av ett förpackningsbyte hade gått emot allt som varumärket Santa Maria står för, därför känns samarbetet med Matsmart otroligt bra, kommenterar Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

– Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Tillsammans med Paulig Foods ser vi till att fantastiska kryddor sätter smak på maten över hela Sverige, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.13