23948sdkhjf

Axfood backar efter matbluffen

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad.”

Fri Köpenskap berättade i går om alla finalisterna i den mediala antitävlingen Årets Matbluff. Bland de, enligt Äkta vara, mest bluffade produkterna 2018 återfanns bland andra Garants ekologiska grönsaksjuice.

Läs också: Axfood rekryterar ny IR-chef

Garant har marknadsfört sin produkt som en kallpressad grönsaksjuice när den i själva verket innehåller två tredjedelar äppeljuice. Inte ens på baksidan får man veta andelen äppeljuice eftersom det inte är lag att skriva ut det, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff.

Han tror att Axfood, som står bakom produkten, medvetet valt att undanhålla den höga mängden äppeljuice eftersom den innebär en hög andel socker – som många konsumenter gärna undviker av hälsoskäl.

Jag förstår att det är lättare att göra en juice god med äpplen snarare än rödbetor, selleri och fänkål som det står på produkten men de konsumenter som druckit juicen i god tro att de väljer ett nyttigare alternativ baserat på grönsaker har blivit lurade, säger han till Fri Köpenskap.

Axfood väljer nu att backa.

Läs också: Plastbantar 25 procent

Vi tar alla former av kritik på allvar. Speciellt sådan som är befogad. I det här fallet är kritiken det, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Livsmedelsjätten, som bland annat äger Willys och Hemköp förändrar nu produkten.

Det är helt fel att kalla produkten grönsaksjuice när den innehåller så stor del frukt. Vi behåller produkten men byter namn på förpackningen och kallar den enbart juice i fortsättningen. Den här gången blev det tyvärr fel och vi beklagar det, konstaterar Claes Salomonsson.

Oatly, vars Havregurt också är finalist tycker inte att finalist-nomineringen är rättvis. 

Läs också: Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

Vi aldrig har påstått att Havregurt är en yoghurt, eller att den innehåller levande bakteriekultur. När vi tillverkar Havregurt tillsätter vi syrningskultur för att få den syrliga goda smaken, säger Linda Nordgren, kommunikationsansvarig på Oatly.

Kommer ni att förändra eller plocka bort den aktuella produkten?

Vår Havregurt är en av våra mest populära produkter och en fantastisk produkt för alla som vill äta och dricka mer växtbaserat för hälsans och klimatets skull. I dagsläget är det inte aktuellt att förändra den.

Fri Köpenskap har sökt övriga finalister för kommentarer utan resultat. Läs mer om dessa produkter här.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coca Cola slog förväntningarna

Återvinning av kaffeförpackningar framgång i Finland

Ny social matbutik i Skellefteå

Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

”Det skulle kraftigt gynna branschen på fler sätt.”

Ersättning beviljas efter torskstoppet

De döms för dödsolycka i fabrik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Proseccochips beslagtagna av italienska myndigheter.

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Leverantör av maskiner till nöjesfält och butiker stänger ner.

Löjfisket är slut för i år

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Efter Arlabråket – Oatly byter tillfälligt ut namn på förpackningar

Norska mjölkproduktionen ska minska med 100 miljoner liter

"Fem ton grön fisk i disk"

Bageriet flyttar in på Ica

Fortsatt torskfiskestopp i östra Östersjön

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Rootfruit satsar miljoner på ny produktionslinje

Brexit gör så att skörden ruttnar bort

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

1

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann mässpris

Stockholmsföretag flyttar produktionen till Småland

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Världens första ölflaska i papper

HK Scan tar initiativ för klimatet

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Matpriserna sjönk i september

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Arlas klimatmål godkänns

De får oljeorder på 50 miljoner

Atria satsar miljarder på kyckling

Svårt att hitta hållbart kött

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Hållbar kyla kyler glassen

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

ebm-papst ställer ut på Svenska Kyl & Värmepumpdagen 2019

Sänd till en kollega

0.161