23948sdkhjf

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Med 17 606 röster blev det jordskredsseger när margarinet Lätta tog hem Äkta varas antipris Årets matbluff 2018.

Läs också: Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

På Lätta Originals förpackning kan man läsa att varan är gjord med svensk raps och smakrik kärnmjölk. På framsidan syns rapsblommor och man lyfter också fram att den tillverkas i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan framkommer att den näst största ingrediensen efter vatten är palmolja.

Palmoljan är starkt kritiserad av en rad olika miljöskäl – bland annat för den skövling av regnskog som produktionen innebär.

Man känner mycket väl till debatten kring palmolja och istället för att berätta sanningen försöker man lura konsumenterna för att sälja fler produkter, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff, till Fri Köpenskap.

Margarin, gjort på svenskt vatten och tropisk palmolja hade varit en mer rättvis beskrivning, menar han.

Läs också: Leverantörer besvikna på finalplatser i Årets matbluff: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Flera margarinsorter använder palmolja men själva bluffen är att man försöker dölja den näst största ingrediensen och istället trycka på de svenska råvarorna. Om Lätta inte försökt framställa sig som ett svenskt raps-alternativ skulle de inte bli finalister och säkert inte ens nominerade.

Björn Bernhardson.

Det är konsumenterna som nominerar produkterna och sedan även röstar fram vinnaren. Intresset för Årets matbluff blev rekordstort i år och totalt inkom 30 680 röster, vilket är dubbelt så många som i fjol då Polaricas kronhjortskav stod som vinnare. Erik Lallerstedts tryffelbearnaise vann året dessförinnan.

Det kan uppfattas som en rolig grej men det finns ett viktigt budskap. Vi vill öka transparensen mot kunderna. Konsumenterna förtjänar att veta vad man stoppar i sig.

Lätta svarar på kritiken i ett mejl.

Läs också: Årets matbluff – alla finalisterna

Vi är lite förvånade och naturligtvis besvikna. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Just därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är certifierad enligt RSPO, något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart certifierad enligt RSPO:s kriterier.

Två tredjedelar av de produkter som tidigare varit finalister i Årets Matbluff har antingen förändrats eller plockats bort ur sortimentet. Lätta har i dagsläget inga sådana planer.

Palmoljan, certifierad och spårbar eller inte, är starkt kritiserat ur miljöhänsyn. Den bör undvikas i alla former. Punkt slut. Certifieringen handlar om att köpa sig ett bättre samvete snarare än att lösa problemen, säger Björn Bernhardson.

Han hänvisar till Norge – där debatten pågått en längre tid.

Läs också: Tulips bacon Ä-märks

Förr var palmolja en vanlig ingrediens i deras margarin men av de produkter jag tittat på är den helt borta nu.

Även Axfood var finalist i Årets matbluff med Garants grönsaksjuice. Som Fri Köpenskap tidigare berättat har de nu valt att backa och ändra benämningen på produkten. Vilket sätt man gör det på har Björn Bernhardson däremot synpunkter på. 

– Man får det att framstå nästan som en slump att man valt att dölja äppeljuicen i produkten. Menar nästan att, "oj, här råkade det bli fel". Självklart har man full koll på exakt vad man har gjort. Det är ett medvetet val att försöka lura konsumenterna att de dricker en grönsaksjuice när den riktiga istället basen är äpple med hög andel socker, säger han. 

Läs artikeln om alla finalisterna och ta del av motiveringarna här.

Så fördelades rösterna. 

Lätta Original: 17 606 röster.

Glacéau (Coca Cola) Smartwater: 5 338 röster.

Oatly Havregurt naturell: 4 266 röster. 

Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice: 1 769 röster. 

Festis Guanabana pineapple: 1 701 röster.

Källa: Äkta vara.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Picadeli lanserar "Picabowl"

Vegme med två nya korvar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Espresso House till dagligvaruhandeln

Atria sänker prognosen

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

HK Scan lämnar Siljans Chark

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Sänd till en kollega

0.125