23948sdkhjf

Unik cirkulär matshopping

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

En rad multinationella livsmedelsföretag har investerat i nya e-handelsplattformen Loop.

Det globala återvinningsföretaget Terracycle lanserar i vår en ny form av cirkulär shopping. Loop heter den unika e-handelsplattformen som Procter & Gamble, Nestlé, Unilever, Pepsi och en rad andra storbolag har investerat i. 

Läs också: Absolutflaska hyllar återvinning

Enligt den hållbara affärsmodellen ska varorna levereras direkt hem till kunderna i förpackningar som när innehållet använts sparas, rengörs och återanvänds. De tomma förpackningarna skickas tillbaka via Loops pick up-tjänst.

– Genom Loop kan kunderna konsumera produkter på ett ansvarsfullt sätt. När en konsument lämnar tillbaka en förpackning blir den antingen påfylld eller så blir materialet återanvänt eller återvunnit med hjälp av banbrytande teknik, säger Tom Szaky, vd för Terracycle, i ett uttalande.

För att systemet inte ska missbrukas får kunderna betala en depositionsavgift för själva förpackningen. 

Loop-projektet presenterades under World Economic Forum i Davos i förra veckan. Piloter ska lanseras i vår i Frankrike och i nordöstra USA. Till Storbritannien kommer Loop i september. När den cirkulära tjänsten kan bli aktuell för svenska kunder är för tidigt att säga, men Terracycle har verksamhet i 21 länder, inklusive Sverige.

Läs också: Kaffet värmer lägenheter

Allt från syltburkar och dryckesflaskor till deodorant och body lotion ska gå att handla på plattformen. En av de första varorna som kommer att lanseras på den amerikanska sajten kommer från Loops officiella glasspartner Häagen-Dazs, som ägs av Nestlé.

Glassen kommer att levereras i en helt ny typ av förpackning med dubbla väggar av stål som både behåller glassen i bästa möjliga skick under transporten och går att återanvända. Designen gör dessutom att glassen smälter snabbare längre upp än längre ned i behållaren. Loop-kunderna kommer att kunna välja mellan glass tillverkad med och utan mejeriprodukter.

– Loop utmanar företagen att ta en fräsch titt på våra värdekedjor och integrera återanvändbara förpackningar som en del av våra ansträngningar att minska avfallet, säger Laurent Freixe, vd för Nestlés amerikanska del.

När Loop är helt utbyggt ska det finnas tre modeller:

  • Modell ett, som lanseras först, ger alltså kunderna möjlighet att e-handla och få produkterna levererade och upphämtade.
  • Enligt modell två ska varor kunna beställas även på partnerföretagens sajter och sedan levereras på samma sätt.
  • I modell tre integreras även de fysiska butikerna, där kunderna både ska kunna handla produkterna och lämna in tomma behållare.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Isländskt hotell tar in 77 svenska espressomaskiner

Gourmet Food tar in nya delägare

Juiceflaska av 100 % rPET

De ska samla in mer plast än de säljer

Nu får det vara ekologiskt – utan ekologisk jäst

Återvinning av kaffeförpackningar framgång i Finland

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coca-Cola slog förväntningarna

Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

”Det skulle kraftigt gynna branschen på fler sätt.”

Ersättning beviljas efter torskstoppet

De döms för dödsolycka i fabrik

Ny social matbutik i Skellefteå

Proseccochips beslagtagna av italienska myndigheter.

Löjfisket är slut för i år

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Leverantör av maskiner till nöjesfält och butiker stänger ner.

Efter Arlabråket – Oatly byter tillfälligt ut namn på förpackningar

Norska mjölkproduktionen ska minska med 100 miljoner liter

"Fem ton grön fisk i disk"

Bageriet flyttar in på Ica

Fortsatt torskfiskestopp i östra Östersjön

Rootfruit satsar miljoner på ny produktionslinje

Brexit gör så att skörden ruttnar bort

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

HK Scan tar initiativ för klimatet

Världens första ölflaska i papper

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Matpriserna sjönk i september

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Arlas klimatmål godkänns

Se alla Företagens egna nyheter

Skyddsglas för lasersvetsning från Mirit Glas

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Hållbar kyla kyler glassen

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

Sänd till en kollega

0.27