23948sdkhjf

Unik cirkulär matshopping

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

En rad multinationella livsmedelsföretag har investerat i nya e-handelsplattformen Loop.

Det globala återvinningsföretaget Terracycle lanserar i vår en ny form av cirkulär shopping. Loop heter den unika e-handelsplattformen som Procter & Gamble, Nestlé, Unilever, Pepsi och en rad andra storbolag har investerat i. 

Läs också: Fiskavfall blir till plastpåsar

Enligt den hållbara affärsmodellen ska varorna levereras direkt hem till kunderna i förpackningar som när innehållet använts sparas, rengörs och återanvänds. De tomma förpackningarna skickas tillbaka via Loops pick up-tjänst.

– Genom Loop kan kunderna konsumera produkter på ett ansvarsfullt sätt. När en konsument lämnar tillbaka en förpackning blir den antingen påfylld eller så blir materialet återanvänt eller återvunnit med hjälp av banbrytande teknik, säger Tom Szaky, vd för Terracycle, i ett uttalande.

För att systemet inte ska missbrukas får kunderna betala en depositionsavgift för själva förpackningen. 

Loop-projektet presenterades under World Economic Forum i Davos i förra veckan. Piloter ska lanseras i vår i Frankrike och i nordöstra USA. Till Storbritannien kommer Loop i september. När den cirkulära tjänsten kan bli aktuell för svenska kunder är för tidigt att säga, men Terracycle har verksamhet i 21 länder, inklusive Sverige.

Läs också: Absolutflaska hyllar återvinning

Allt från syltburkar och dryckesflaskor till deodorant och body lotion ska gå att handla på plattformen. En av de första varorna som kommer att lanseras på den amerikanska sajten kommer från Loops officiella glasspartner Häagen-Dazs, som ägs av Nestlé.

Glassen kommer att levereras i en helt ny typ av förpackning med dubbla väggar av stål som både behåller glassen i bästa möjliga skick under transporten och går att återanvända. Designen gör dessutom att glassen smälter snabbare längre upp än längre ned i behållaren. Loop-kunderna kommer att kunna välja mellan glass tillverkad med och utan mejeriprodukter.

– Loop utmanar företagen att ta en fräsch titt på våra värdekedjor och integrera återanvändbara förpackningar som en del av våra ansträngningar att minska avfallet, säger Laurent Freixe, vd för Nestlés amerikanska del.

När Loop är helt utbyggt ska det finnas tre modeller:

  • Modell ett, som lanseras först, ger alltså kunderna möjlighet att e-handla och få produkterna levererade och upphämtade.
  • Enligt modell två ska varor kunna beställas även på partnerföretagens sajter och sedan levereras på samma sätt.
  • I modell tre integreras även de fysiska butikerna, där kunderna både ska kunna handla produkterna och lämna in tomma behållare.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

De vann Lidls hållbarhetspris

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Förpackningsmässor slås ihop under varumärket Empack

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Pilot dras igång i Jordbro i början av 2020.

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Tulips bacon Ä-märks

Ledamot lämnar Simris Alg

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Löfbergs prisas i Kanada

Först med veganska revbensspjäll

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De lanserar Köttkultur i egna kylar

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Nytt ysteri när Ica och Norrmejerier samarbetar: ”Ta upp konkurrensen”

Ica och Norrmejerier ska ge sig på halloumin tillsammans.

Midsona ändrar i koncernledningen

Impossible foods vill dubbla i värde

Spendrups styr om till återvunnet

Det svenska julbordet blir grönare

Kommunerna köper mer ekologiskt

Fortsatt fransk framfart för Picadeli

1

Krönika: ”Sämre livsmedelssortiment med alkohol i butikerna”

God tillväxt – våldet oroar

Orkla ger klimatsmarta menyer till Scandics gäster

Mars blir först med vegansk choklad

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

Se alla Företagens egna nyheter

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Tack, till alla er som kom och besökte KIPP på Elmia!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Luleå 2...

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Sänd till en kollega

0.154