23948sdkhjf

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Dryckesjätten trycker på knappen i dag.

Coca-Cola ändrar formen på burken för majoriteten av sina varumärken i Sverige. Mer och Monster förblir intakta men Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua får en mer avlång form. Totalt omfattar greppet fyra varumärken och 21 olika läsk- och vattensorter.

Läs också: Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

– Det rör sig om en investering på flera miljoner euro. Vår största satsning i Sverige sedan vi lanserade vår 500 milliliters petflaskor. Den nya sleekmodellen har en mer premiumkänsla och kommer bli mer synlig, säger marknadschefen för Coca-Cola European Partners, Samantha Walker till Fri Köpenskap.

Burkar motsvarar 25 procent av företagets svenska försäljning och bidrar med ungefär tre miljarder kronor till den svenska marknaden årligen. Det nya utseendet beräknas öka intäkterna med omkring 100 miljoner kronor per år genom möjligheten att attrahera nya köpare och konsumtionstillfällen. En av orsakerna är att avlånga burkar kräver mindre material då den största mängden metall används i botten och toppen. Dessutom visar marknadstester att den nya designen helt enkelt säljer bättre.

– Trenden har ganska länge gått mot avlånga burkar Det är en snygg design med skönt grepp som också passar bättre i hyllan, säger Samantha Walker.

Dessutom, menar hon, är burkarna bättre positionerade för framtidens miljömedvetna konsumenter.

Läs också: Ny förpackning för färdigmat

– Många, särskilt yngre, väljer av miljöskäl hellre burkar framför plastflaskor. Man vill dra ned på plasten helt enkelt och vi vill alltid kunna erbjuda alternativ.

Med de nya burkarna släpper Coca-Cola också nya multiförpackningar i kartong. Sexpacket och tiopacket blir kvar men 24-plattan ändras till 20-pack och ett nytt fyrpack introduceras.

De nya burkarna har producerats sedan januari men i dag, måndag, rullas de första ut till butikerna. Samantha Walker tror att bytet kommer att gå snabbt.

– Det beror förstås på åtgången i de enskilda butikerna men det borde inte dröja mer än några få veckor. Burkar tenderar att sälja ganska snabbt.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona har kostat Heineken miljarder

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Omfattande coronautbrott på danskt slakteri

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Stjärnägg expanderar till Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Upp och ned för Midsona under coronapandemin

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

Konsumentpriserna ökade i juni

Kraftig ökning för tobaksfritt nikotinsnus

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark tillväxt för Orklas varumärken

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

22 procents minskad omsättning för Cloetta

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Se alla Företagens egna nyheter

Ny produktkoordinator

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Ultraljudsensor är en flexibel lösning i robust design

Elektrisk flug- och insektsfälla

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Fästingborttagare

Insektsfritt - på jobbet och hemma!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänd till en kollega

0.234