23948sdkhjf

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Orkla har sedan några månader startat upp ett samarbete med techbolaget Northfork för att kunna integrera företagets recept med den digitala matkassetjänsten Gastrofy. Det började med Abba och just nu testas tjänsten även med varumärket Anamma.

Läs också: Framgång för Orklas märkesvaror

– Via den nya plattformen har vi gjort våra produkter tillgängliga för inspirerande recept som kan gå direkt vidare till onlinehandel, det gör det helt enkelt enklare för våra konsumenter, säger Patrick Axzell, försäljningsdirektör på Orkla.

För kunden innebär det att när den är inne på Anammas hemsida kan han eller hon läsa olika recept och sedan med några klick lägga en beställning på inte bara Anammas egna produkter utan även alla tillhörande ingredienser.

– Lägger man in flera recept samtidigt så räknas de in tillsammans, så man inte får till exempel 15 kilo morötter. Sen väljer man att gå till kassan och checkar ut, och just nu är det Coop som tar emot ordern, säger Sarah Drangel digital marknadschef på Orkla.

Northfork som tidigare hette Gastrofy men vars plattform behållit namnet har länge samarbetat med Coop som använder sig av deras teknik men Orkla ser gärna att fler kedjor med utvecklad näthandel ansluter sig till plattformen. Eftersom det slutgiltiga köpet sker via butikerna är det alltså inte frågan om direktköp från producenten.

Läs också: Orkla ger klimatsmarta menyer till Scandics gäster

– Det här är en kanal av många, dagligvaruhandeln står för den betydande delen av vår försäljning men vi ser också en betydande digitalisering och där vill vi vara med och driva. För oss som producent är det en möjlighet att följa konsumenten där de rör sig, säger Patrick Axzell som menar att det samtidigt finns fördelar för handeln att få kunder:

– För återförsäljarna är det en möjlighet att få en kund direktslussad från vår marknadsföringskanal till deras varukorg, även om de inte var den ursprungliga kontakten, säger han.

Orkla har testat plattformen i liten skala fram tills nu men under påskveckan kommer marknadsföringen av tjänsten sätta igång i större skala. Förhoppningen är att alla Orklas varumärken på sikt ska kunna ansluta sig till Gastrofys plattform, en plattform som hela tiden är under utveckling.

– Fördelen med plattformen är att man kan utveckla den när man ser behoven uppstå och det kommer konsumenterna att upptäcka eftersom i liten skala. Det är en fördel med det digitala att man kan se var potential finns och utveckla när det behövs, säger Sarah Drangel.

Mer om: Anamma | Gastrofy | Northfork | Orkla
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vivino backar – halvvägs

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

Sveriges Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Cargill satsar på köttersättning

Arla nästan klar med växtdryck

Bagerierna som säljer flest semlor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Fiskeriet bygger egen säljkår

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Protego Gummimagneter från Larko

Mobil CIP enhet från INOXPA.

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Sänd till en kollega

0.156