23948sdkhjf

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Orkla har sedan några månader startat upp ett samarbete med techbolaget Northfork för att kunna integrera företagets recept med den digitala matkassetjänsten Gastrofy. Det började med Abba och just nu testas tjänsten även med varumärket Anamma.

Läs också: Ny kommunikationschef på Orkla

– Via den nya plattformen har vi gjort våra produkter tillgängliga för inspirerande recept som kan gå direkt vidare till onlinehandel, det gör det helt enkelt enklare för våra konsumenter, säger Patrick Axzell, försäljningsdirektör på Orkla.

För kunden innebär det att när den är inne på Anammas hemsida kan han eller hon läsa olika recept och sedan med några klick lägga en beställning på inte bara Anammas egna produkter utan även alla tillhörande ingredienser.

– Lägger man in flera recept samtidigt så räknas de in tillsammans, så man inte får till exempel 15 kilo morötter. Sen väljer man att gå till kassan och checkar ut, och just nu är det Coop som tar emot ordern, säger Sarah Drangel digital marknadschef på Orkla.

Northfork som tidigare hette Gastrofy men vars plattform behållit namnet har länge samarbetat med Coop som använder sig av deras teknik men Orkla ser gärna att fler kedjor med utvecklad näthandel ansluter sig till plattformen. Eftersom det slutgiltiga köpet sker via butikerna är det alltså inte frågan om direktköp från producenten.

Läs också: Han går från Spotify till Gastrofy

– Det här är en kanal av många, dagligvaruhandeln står för den betydande delen av vår försäljning men vi ser också en betydande digitalisering och där vill vi vara med och driva. För oss som producent är det en möjlighet att följa konsumenten där de rör sig, säger Patrick Axzell som menar att det samtidigt finns fördelar för handeln att få kunder:

– För återförsäljarna är det en möjlighet att få en kund direktslussad från vår marknadsföringskanal till deras varukorg, även om de inte var den ursprungliga kontakten, säger han.

Orkla har testat plattformen i liten skala fram tills nu men under påskveckan kommer marknadsföringen av tjänsten sätta igång i större skala. Förhoppningen är att alla Orklas varumärken på sikt ska kunna ansluta sig till Gastrofys plattform, en plattform som hela tiden är under utveckling.

– Fördelen med plattformen är att man kan utveckla den när man ser behoven uppstå och det kommer konsumenterna att upptäcka eftersom i liten skala. Det är en fördel med det digitala att man kan se var potential finns och utveckla när det behövs, säger Sarah Drangel.

Mer om: Anamma | Gastrofy | Northfork | Orkla
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Branschen smörar för veganerna

Veganska smörgåspålägg breder ut sig

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Striden om vegoburgarna intensifieras

Burger King och Max lanserar varsitt vegoalternativ.

Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Ekobutik i konkurs

Njie breddar – lanserar klädkollektion

Jordgubbsskörden väntas bli riklig

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Vitlöksodlare gynnas av handelskrig

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Coop vill inte slänga ägg – kritiserar EU-regler

IVL och livsmedelsbranschen ska minska svinnet

På nytt jobb
HK Scans HR-direktör går till Coop

Ica går över till svenskodlade plommontomater

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Mackmyra ökar i omsättning men även i förlust

Nu kommer ölglassen

Nu träder nya transfettsreglerna i kraft

Stora Enso satsar på intelligenta automater

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Peckas naturodlingar i universitetsstudier

Matpriserna står stilla

På nytt jobb
Ny vd på Pizza Hut

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Rekord i matavfallsinsamling

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

Se alla Företagens egna nyheter

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

R 5 RD Nya generationens vakuumpump

Studio 5000 Logix Designer Tips & Trix

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Lagafors i fokus när världens ledande fackmässa för köttindustrin ägde rum i Frankfurt

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

När du vill transportera gasflaskor i din personbil

ebm-papst fläktserie AxiBlade utökas med fläktar i mindre storlekar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Component...

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvec...

Varför sågverk behöver automatisering

Sänd till en kollega

0.152