23948sdkhjf

"Enorm potential med havren som råvara"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Mats Liedholm är relativt ny på posten som vd för Fazer Sverige där han även är chef för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods, men han är redan igång med att föra det anrika företaget in på helt nya marknader.

Det är nu snart fem månader sedan Mats Liedholm lämnade jobbet som marknadsdirektör på Ica för chefspositionen på Fazer och ansvaret för området Fazer Lifestyle Foods, två företag med gamla anor och traditioner.

– Jag har jobbat i gamla fina verksamheter som nästan alla har en drygt hundraårig historik och med varumärken som verkligen berör kunderna. Den röda tråden har varit att förädla och vidareutveckla sådant som andra utvecklat - men nu bygger vi mycket från scratch.

Under samtalet med Mats Liedholm är just den "röda tråden" en återkommande metafor. och det märks att han tar sin roll på största allvar, att det handlar om vara en del i en historisk kedja, fast en kedja som bygger på ständig innovation. Ett exempel på detta är Mats Liedholms tidigare arbete på Spendrups, även det ett gammalt företag. Där var han med och utvecklade Pistonhead och uppstarten av Brutal Brewing.

Går ni ifrån något när ni går framåt?

– Nej vi går inte ifrån något men vi kompletterar. Fazer idag är i grunden choklad och bröd med omfattande restaurangutbud som nu ska kompletteras med produkter och varumärken som bygger något nytt som vi ska göra på ett nytt sätt.

Mats Liedholm:

Titel: Vd Fazer Sverige och vd Fazer Lifestyle Foods.

Ålder: 53 år.

Familj: Fru Åsa, fyra barn i åldrarna 22, 13, 11 och 9.

Mentor: Carl-Viggo Östlund, mångårig vd för Tetra Pak-gruppen, vi har följt varandra och sparrat i tid och otid.

Bästa beslutet: Det är så klart när jag tackade ja till mitt uppdrag inom Fazer Lifestyle Foods. Att få vara med och möjliggöra en växtbaserad livsstil utan kompromisser, som får konsumenter att må bra, känns verkligen som en meningsfull sysselsättning under en lång tid framåt.

Ett typexempel på den här produktutvecklingen är Fazers gelatinfria konfektyrsortiment där klassiker som Tutti Frutti numera blivit ett populärt veganskt alternativ där hela produkten nu är växtbaserad. Mats Liedholm säger själv att han aldrig jobbat på ett ställe med så många "vita rockar" tidigare, att organisationen sitter på expertkunskaper utöver det vanliga. Något som inte minst har tagit sig uttryck i organisationens 400 miljoner stora satsning på havre.

– Det är en gröda och produkt med enorm utvecklingspotential som man kan göra väldigt, väldigt mycket mer med. Utifrån vårt perspektiv har vi byggt upp ett starkt kunnande kring havre, vi har två kvarnar som producerar stora mängder havregryn och därifrån jobbar vi med betaglukaner ochfår ut speciella havreproteiner och havreolja. Nästa steg är att ur havreskalen, en restprodukt, kunna utvinna xylos som går att tillverka xylitol av och på så vis skapa en helt ny unik produkt som inte finns någonstans idag, säger Mats Liedholm.

Du kommer närmast från Ica, vad har du med dig därifrån?

– Jag tar med mig en erfarenhetsbank från Nordens kanske mest framgångsrika retailer, ett professionellt företag som hittat en oerhört stark affärsmodell. Man behöver nog ha jobbat på Ica för att förstå hur det fungerar, för att förstå vilken kraft det finns i den modellen.

Fazer är, eftersom de inte bara tillverkar produkter utan även driver storkök,bagerier och caféer, ett företag särskilt lämpat för produktutveckling då hela verksamheten tillåter experiment i flera olika led enligt Mats Liedholm.

– Vi har möjligheterna att testa nya upplägg och bygga nya kunderbjudanden, vi kan lära oss oerhört mycket och så kan vi grunda nya trender samtidigt, säger han.

Men egen innovation är inte det enda sättet Fazer tänker växa på framöver enligt Mats Liedholm söker företaget ständigt nya partners, samarbeten och förvärv.

– Det är i stora delar så Fazer byggt vidare på sin verksamhet, det är ganska få varumärken som Fazer fött själva men, väldigt många som är förvärv som genomförts historiskt. Se bara på Skogaholmsbröd eller köpet av Frebacos kvarn, det är en röd tråd som fortsätter. Ska du växa måste du göra det via ett bredare kontaktnät än tidigare, kunskap är finmaskig och spetsig. Man behöver hitta de här partnerskapen för att bli riktigt konkurrenskraftig, säger han.

Tre snabba frågor

1: Vad har du fokuserat på hittills?

Då har jag fokuserat på organisation och människor och vår grundläggande affärsstrategi

2: Vad är viktigast just nu?

Just nu förbereder vi en internkonferens i Stockholm nästa vecka där vi samlar lite drygt hundra medarbetare för att diskutera hur vi ska utveckla vår verksamhet.

3: Vad händer inom 5 år.

Fram till 2025 har vi sett en oerhört stark omställning som ska ta helt avgörande steg för att kunna ta steg för att ha en jord vi kan leva på, den omställning vi ser nu gällande klimatpåverkan är väldigt omfattande. Jag tycker de branschinitiativ och nationella initiativ vi ser nu för att ställa om till ickefossila bränslen och minska klimatavtrycken. Vår förmåga att lyckas med det är helt avgörande.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ärtor blir proteinpulver

Isländska ostchips tar in kapital – vill öka svensk produktion

EU-stöd till Cellbombs nedbrytbara köttförpackningar

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ny kvartett i Arlas styrelse

Mackmyra ökar i omsättning men även i förlust

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu kommer ölglassen

De orsakar mest svinn: ”Lönsamt öka personalen”

City Gross tar in Picard i värmen

Granola-entreprenörer prisade av Claes-Göran Sylvén

Norges svar till Fiskguiden – endast 0,03 procent fångas med garn”

Nu träder nya transfettsreglerna i kraft

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Stora Enso satsar på intelligenta automater

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

Utmanaren: 7-Eleven ställer om till pizzerior

Peckas naturodlingar i universitetsstudier

På nytt jobb
Ny vd på Pizza Hut

Matpriserna står stilla

Hennes godis har gått från spisen till rikslansering

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Rekord i matavfallsinsamling

På nytt jobb
Krav fortsätter rekrytera

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

En vecka kvar till Pack Point Nordic

Peckas naturodlingar dubblar omsättningen

Micvac i nytt italienskt partnerskap

De går in i Norrmejeriers styrelse

Simris Alg ökar omsättningen

HK Scan vill nyemittera för 60 miljoner euro

På nytt jobb
Hon axlar nytillsatt roll på Altia

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Upp för Orkla

Se alla Företagens egna nyheter

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

När du vill transportera gasflaskor i din personbil

ebm-papst fläktserie AxiBlade utökas med fläktar i mindre storlekar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Components

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvecklingskort för IoT

Varför sågverk behöver automatisering

Lyckeby Starch investerar i Christian Berners valstorkar till sin stärkelseproduktion

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Trender som driver på utvecklingen av kundanpassade drivlösningar

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Framtidens bilindustri, är den här redan nu?

Industrimässa i Gävle med Nomo

IFFA 2019, nu är vi på plats...

Tekniskt glas er kännetecknad ved speciella egenskaper

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Gävle 8...

Säker och hygienisk tillverkning inom livsmedelsindustrin!

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.118