23948sdkhjf

En vecka kvar till Pack Point Nordic

Vilka nya möjligheter öppnar digitaliseringen för mat- och dryckesindustrin? Och vilka innovativa material har potential att ersätta den fossilbaserade plasten?

Det är några exempel på aktuella frågeställningar som adresseras på den årliga konferensen Pack Point Nordic, på Courtyard by Marriott i Stockholm den 16 maj.

– Det är här du får koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på, säger Per-Stefan Gersbro, som leder konferensen arrangerad av Packmarknaden i samarbete med Livsmedelsföreningen.

Jenny Tegnhed, Kategorichef/Category Manager, Löfbergs, är en av alla spännande talare under dagen:

– Jag kommer att berätta om vårt hållbarhetsarbete och hur vi jobbar med att utveckla mer klimatsmarta förpackningar. Redan för 25 år sedan var Löfbergs först i Europa att ta bort aluminium i förpackningen, nu tar vi nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten. Målet är att bara använda återvunnet och förnybart material, säger hon.

En annan talare är Hein van den Reek, Director Business Development Solutions, på Billerud Korsnäs, som är ledande inom förnybara förpackningsmaterial:

– Vi har en vision att utmana konventionella förpackningar. Det gör vi exempelvis genom innovationsprojektet The Paper Bottle, där målet är att utveckla en helt återvinningsbar, biobaserad och nedbrytbar flaska för inte minst kolsyrad dryck.

Han förklarar att förpackningen spelar en viktig roll för matkvalitet och för att minska matsvinn.

– Den skulle kunna få en ännu viktigare roll med hjälp av digitalisering, logistik, nya, hållbara material kombinerat med beteendeförändringar kring återvinning, säger Hein van den Reek.

Konferensen kommer även att handla om vad näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig i form av förväntningar på shoppingupplevelser och om vad pålästa, uppkopplade konsumenter vill ha?

– Förpackningsdesign kan göra hela skillnaden i sociala mediekanaler. Förpackningens betydelse är större än någonsin, det handlar om ekonomi, miljö och funktionalitet, där innehållet alltid är i centrum. Och den ska fungera i alla kanaler, säger Per-Stefan Gersbro.

Konferensen hålls för fjärde året i rad. I år står 16 talare på scen från handel, livsmedelsindustri och förpackningsindustri. 18 olika partnerföretag har hittills bokat plats i utställningen som angränsar till konferensen.

– Vill du få koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på? Vill du veta hur en förpackning kan attrahera, bygga förtroende och stärka relationen med din kund? Då är Pack Point Nordic konferensen för dig.

– Här får du de mest aktuella trenderna, de senaste nyheterna och det som väntar runt hörnet. En idealisk konferens för dig som vill ligga steget före, avslutar den alltid entusiasmerande Per-Stefan Gersbro, som kommer att moderera dagen tillsammans med Packmarknadens Chefredaktör Marcus Petersson.

Program och anmälan hittar du på packpointnordic.se

P.S. Glöm inte anmäla dig till minglet den 15 maj!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095