23948sdkhjf

Västerbottensost och Wasabröd i varumärkestopp

Men Ikea är fortsatt ohotade.

När svenska folket rangordnar varumärken i Yougovs stora varumärkesindex placerar sig inte oväntat Ikea högst upp på listan tätt följt av Ica på plats två. Tio i topp-listan består nästan uteslutande av svenska varumärken och den enda nykomlingen på listan är Google som hamnar på plats tio.

Bland matvarumärkena placerade sig både Wasabröd och Västerbottensost högt upp på plats fem, respektive plats sju.

Listan omfattar flera hundra varumärken men värt att notera är att både Lidl och Willys har klättrat kraftigt under året och är bland de tio varumärken som ökat mest. Lid hamnade på plats två, efter Nordea och Willys ligger på plats nio, innan Findus.

Även läskföretaget klättrar där plats tre, fyra och fem går till Coca-Cola Light, Pepsi Max och Pepsi.

Yougovs undersökning utfördes i fler länder än Sverige och på det globala indexet placerade sig Google på plats ett och Ikea hamnade, som enda svenska varumärke på topp-tio på plats sju.

Rangordningen som tagits fram av Yougov utgår från sex olika parametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De bildar ett joint venture för att satsa på tång
Ulrika Ekström lämnar som vd för Svenskmärkning
Löfbergs säljer sitt brittiska varumärke – ”Ett strategisk beslut”
Protos utökar satsning på nötkött från algfodrade kor – som testas av Hemköp
Urban Deli tar rygg på Axfood – kör hälften vegofärs i köttbullarna
Oatly lanserar Philadelphiautvecklad färskost
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127