23948sdkhjf

Tvillingarnas müsli finns redan i Kina

David Steijner och Erik Steijner, tvillingarna som startade företag direkt efter studierna i Karlstad ser nu sitt verk lyfta.

En handfull dagligvarukedjor i Kina har tagit in Millus egentillverkade müsli i sortimentet. Nu satsar bröderna på Sverige.    

Ekonomistudierna 2012 i Karlstad tog bröderna till eget företagande, med inriktning på handel med Kina. Det var inte självklart då företagande inte fanns i familjen.

– Snarare tyckte familjen att vi skulle ta en anställning, säger David Steijner.

Nu är Millu redo för nästa steg. I den framtida satsningen inbegrips müsli, frukost- och snacksprodukter, allt i egen produktion i Tyskland. Hittills har bröderna drivit onlineshoppen millu.com där man säljer kosttillskott, skönhetsprodukter och lite livsmedel, främst mot Kina men även här i Sverige där kineser är en stor kundgrupp.

Men allt började med import från Kina.

– När kunderna började efterfråga müsli blev det startskottet för export i stället. Vi skickade prover från kända varumärken till de som ville testa müsli och sedan exporterade vi olika märken.

Tankarna på att tillverka müslin i eget märke växte. Trenderna svänger snabbt i Kina och vad som är hett skiftar. Müsli uppfattas som hälsosamt och det finns stor efterfrågan på importerat livsmedel över lag. Man litar mer på andra länders livsmedelsproduktion än det egna landets och man tar efter västerländska matvanor.

– Men man måste säkra upp varumärket innan man gasar på. Det gäller att registrera varumärket. Annars kan någon ta det och hävda äganderätt.

För den egenutvecklade müslin för export fokuserar Millu på smak, något som är viktigast i Kina. Müslin finns i två smaker och priset är satt lite högre, men konkurrenskraftigt.

– Det måste vara trovärdigt, och ett högre pris gör att produkten upplevs autentisk.

– Vi startade produktion i början på sommaren och nu finns den i butiker och på nätet i Kina och även i Sverige där Ica-butiker i Värmland och Stockholm tagit in produkten.

Koll på den stora marknaden i Kina får David Steijner och Erik Steijner med närvaro på mässor och menar att man måste åka till Kina ett par gånger per år för att känna av marknaden.

DAVID STEIJNER

Aktuell: Är på gång att ta sitt och broderns företag Millu till nästa nivå.

Familj: Fästmö, tvillingbrodern Erik och ytterligare två syskon samt föräldrar.

Ålder: 31 år.

Bästa tid på året i företaget: Oktober/november som sammanfaller med Singles Day.

Bästa maträtt: Hamburgare.

Bästa vara: Müsli.

Fritid: Spelar fotboll och tv-spel. Umgås med vänner. Ska bli pappa i januari.

Bästa exponeringsknep: Tydlig hemsida och att visa priset direkt.

Roligaste sysslan i företaget: Planera affärsutveckling.

Bästa beslut: När vi startade företaget 2012. Efter fem års studier hade det varit enklare att ta en anställning och en lön som tickar in. Man drivs av utmaningar.

Bakgrund: Masterexamen i företagsekonomi. Erik och jag har likadan utbildning inom marknad med några kurser som skiljer. Morfar har haft företag, annars finns inga företagare i släkten som tycker att entreprenörsvägen var självklar. Snarare tyckte folk att man skulle ha ett jobb.

Vill bjuda på middag: Kennedy Bakircioglu, ikonisk fotbollsspelare i Hammarby.

– Vi samarbetar med en importör i Kina. Man får testa sig fram. Vi har också haft kinesiska partner i Sverige.

– Vi pratar med partnern på Wechat med översättningsfunktion. Det fungerar förvånansvärt bra. Partnern måste känna tillit, det är viktigt för kineserna där relationer är a och o. De får inte tappa ansiktet, och erkänner aldrig ett fel. De kanske har problem med försäljningen och ibland hittar de på ett svar de tror man vill höra.

Sedan 2014 lever bröderna på företaget.

– Vi är bara två i företaget och det har sina för- och nackdelar att jobba med någon man känner så bra, ibland är det svårt att skilja på jobb och privat. Vi bor båda i Karlstad men är från Filipstad. Sedan barnsben är vi indoktrinerade Hammarbyare eftersom pappa är stockholmare, skojar David.

Millu

B Omsättning: 20 miljoner 2018.

B Vinst: plus men marginellt.

Partihandeln kan bli stor från lagret i Karlstad varifrån allt utom den egna müslin transporteras. Stora kostnader är kopplade till utveckling de senaste året.

B Två delar: Företaget är uppdelat på millu.com mot konsument och millu.se informationssajt om egna produkter.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094