23948sdkhjf

Tvillingarnas müsli finns redan i Kina

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

David Steijner och Erik Steijner, tvillingarna som startade företag direkt efter studierna i Karlstad ser nu sitt verk lyfta.

En handfull dagligvarukedjor i Kina har tagit in Millus egentillverkade müsli i sortimentet. Nu satsar bröderna på Sverige.    

Ekonomistudierna 2012 i Karlstad tog bröderna till eget företagande, med inriktning på handel med Kina. Det var inte självklart då företagande inte fanns i familjen.

Läs också: Ica sponsrar Food Tech 2020

– Snarare tyckte familjen att vi skulle ta en anställning, säger David Steijner.

Nu är Millu redo för nästa steg. I den framtida satsningen inbegrips müsli, frukost- och snacksprodukter, allt i egen produktion i Tyskland. Hittills har bröderna drivit onlineshoppen millu.com där man säljer kosttillskott, skönhetsprodukter och lite livsmedel, främst mot Kina men även här i Sverige där kineser är en stor kundgrupp.

Men allt började med import från Kina.

– När kunderna började efterfråga müsli blev det startskottet för export i stället. Vi skickade prover från kända varumärken till de som ville testa müsli och sedan exporterade vi olika märken.

Läs också: Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

Tankarna på att tillverka müslin i eget märke växte. Trenderna svänger snabbt i Kina och vad som är hett skiftar. Müsli uppfattas som hälsosamt och det finns stor efterfrågan på importerat livsmedel över lag. Man litar mer på andra länders livsmedelsproduktion än det egna landets och man tar efter västerländska matvanor.

– Men man måste säkra upp varumärket innan man gasar på. Det gäller att registrera varumärket. Annars kan någon ta det och hävda äganderätt.

För den egenutvecklade müslin för export fokuserar Millu på smak, något som är viktigast i Kina. Müslin finns i två smaker och priset är satt lite högre, men konkurrenskraftigt.

– Det måste vara trovärdigt, och ett högre pris gör att produkten upplevs autentisk.

Läs också: Coop ska hjälpa matentreprenörer att blomma

– Vi startade produktion i början på sommaren och nu finns den i butiker och på nätet i Kina och även i Sverige där Ica-butiker i Värmland och Stockholm tagit in produkten.

Koll på den stora marknaden i Kina får David Steijner och Erik Steijner med närvaro på mässor och menar att man måste åka till Kina ett par gånger per år för att känna av marknaden.

DAVID STEIJNER

Aktuell: Är på gång att ta sitt och broderns företag Millu till nästa nivå.

Familj: Fästmö, tvillingbrodern Erik och ytterligare två syskon samt föräldrar.

Ålder: 31 år.

Bästa tid på året i företaget: Oktober/november som sammanfaller med Singles Day.

Bästa maträtt: Hamburgare.

Bästa vara: Müsli.

Fritid: Spelar fotboll och tv-spel. Umgås med vänner. Ska bli pappa i januari.

Bästa exponeringsknep: Tydlig hemsida och att visa priset direkt.

Roligaste sysslan i företaget: Planera affärsutveckling.

Bästa beslut: När vi startade företaget 2012. Efter fem års studier hade det varit enklare att ta en anställning och en lön som tickar in. Man drivs av utmaningar.

Bakgrund: Masterexamen i företagsekonomi. Erik och jag har likadan utbildning inom marknad med några kurser som skiljer. Morfar har haft företag, annars finns inga företagare i släkten som tycker att entreprenörsvägen var självklar. Snarare tyckte folk att man skulle ha ett jobb.

Vill bjuda på middag: Kennedy Bakircioglu, ikonisk fotbollsspelare i Hammarby.

– Vi samarbetar med en importör i Kina. Man får testa sig fram. Vi har också haft kinesiska partner i Sverige.

– Vi pratar med partnern på Wechat med översättningsfunktion. Det fungerar förvånansvärt bra. Partnern måste känna tillit, det är viktigt för kineserna där relationer är a och o. De får inte tappa ansiktet, och erkänner aldrig ett fel. De kanske har problem med försäljningen och ibland hittar de på ett svar de tror man vill höra.

Läs också: Nya regler, canabinoider och matfusk

Sedan 2014 lever bröderna på företaget.

– Vi är bara två i företaget och det har sina för- och nackdelar att jobba med någon man känner så bra, ibland är det svårt att skilja på jobb och privat. Vi bor båda i Karlstad men är från Filipstad. Sedan barnsben är vi indoktrinerade Hammarbyare eftersom pappa är stockholmare, skojar David.

Millu

B Omsättning: 20 miljoner 2018.

B Vinst: plus men marginellt.

Partihandeln kan bli stor från lagret i Karlstad varifrån allt utom den egna müslin transporteras. Stora kostnader är kopplade till utveckling de senaste året.

B Två delar: Företaget är uppdelat på millu.com mot konsument och millu.se informationssajt om egna produkter.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmarta matformar för mikron

Estrella kombinerar chips med semlor

Maxgodis.se lägger ner

Burktappare Årets Ölutvecklare

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Picadeli lanserar "Picabowl"

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Ökad produktivitet och förbättrad konkurrenskraft

Vägen till ett hållbart arbetsklimat -14/2 Webbinarium

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Sänd till en kollega

0.156