23948sdkhjf

Tvillingarnas müsli finns redan i Kina

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

David Steijner och Erik Steijner, tvillingarna som startade företag direkt efter studierna i Karlstad ser nu sitt verk lyfta.

En handfull dagligvarukedjor i Kina har tagit in Millus egentillverkade müsli i sortimentet. Nu satsar bröderna på Sverige.    

Ekonomistudierna 2012 i Karlstad tog bröderna till eget företagande, med inriktning på handel med Kina. Det var inte självklart då företagande inte fanns i familjen.

Läs också: Evanoff Group rekryterar produktchef från Ica

– Snarare tyckte familjen att vi skulle ta en anställning, säger David Steijner.

Nu är Millu redo för nästa steg. I den framtida satsningen inbegrips müsli, frukost- och snacksprodukter, allt i egen produktion i Tyskland. Hittills har bröderna drivit onlineshoppen millu.com där man säljer kosttillskott, skönhetsprodukter och lite livsmedel, främst mot Kina men även här i Sverige där kineser är en stor kundgrupp.

Men allt började med import från Kina.

– När kunderna började efterfråga müsli blev det startskottet för export i stället. Vi skickade prover från kända varumärken till de som ville testa müsli och sedan exporterade vi olika märken.

Läs också: Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

Tankarna på att tillverka müslin i eget märke växte. Trenderna svänger snabbt i Kina och vad som är hett skiftar. Müsli uppfattas som hälsosamt och det finns stor efterfrågan på importerat livsmedel över lag. Man litar mer på andra länders livsmedelsproduktion än det egna landets och man tar efter västerländska matvanor.

– Men man måste säkra upp varumärket innan man gasar på. Det gäller att registrera varumärket. Annars kan någon ta det och hävda äganderätt.

För den egenutvecklade müslin för export fokuserar Millu på smak, något som är viktigast i Kina. Müslin finns i två smaker och priset är satt lite högre, men konkurrenskraftigt.

– Det måste vara trovärdigt, och ett högre pris gör att produkten upplevs autentisk.

Läs också: Coop satsar på foodtech med Norrsken

– Vi startade produktion i början på sommaren och nu finns den i butiker och på nätet i Kina och även i Sverige där Ica-butiker i Värmland och Stockholm tagit in produkten.

Koll på den stora marknaden i Kina får David Steijner och Erik Steijner med närvaro på mässor och menar att man måste åka till Kina ett par gånger per år för att känna av marknaden.

DAVID STEIJNER

Aktuell: Är på gång att ta sitt och broderns företag Millu till nästa nivå.

Familj: Fästmö, tvillingbrodern Erik och ytterligare två syskon samt föräldrar.

Ålder: 31 år.

Bästa tid på året i företaget: Oktober/november som sammanfaller med Singles Day.

Bästa maträtt: Hamburgare.

Bästa vara: Müsli.

Fritid: Spelar fotboll och tv-spel. Umgås med vänner. Ska bli pappa i januari.

Bästa exponeringsknep: Tydlig hemsida och att visa priset direkt.

Roligaste sysslan i företaget: Planera affärsutveckling.

Bästa beslut: När vi startade företaget 2012. Efter fem års studier hade det varit enklare att ta en anställning och en lön som tickar in. Man drivs av utmaningar.

Bakgrund: Masterexamen i företagsekonomi. Erik och jag har likadan utbildning inom marknad med några kurser som skiljer. Morfar har haft företag, annars finns inga företagare i släkten som tycker att entreprenörsvägen var självklar. Snarare tyckte folk att man skulle ha ett jobb.

Vill bjuda på middag: Kennedy Bakircioglu, ikonisk fotbollsspelare i Hammarby.

– Vi samarbetar med en importör i Kina. Man får testa sig fram. Vi har också haft kinesiska partner i Sverige.

– Vi pratar med partnern på Wechat med översättningsfunktion. Det fungerar förvånansvärt bra. Partnern måste känna tillit, det är viktigt för kineserna där relationer är a och o. De får inte tappa ansiktet, och erkänner aldrig ett fel. De kanske har problem med försäljningen och ibland hittar de på ett svar de tror man vill höra.

Läs också: Ännu ett Nettolager stängs – totalt berörs 150 anställda

Sedan 2014 lever bröderna på företaget.

– Vi är bara två i företaget och det har sina för- och nackdelar att jobba med någon man känner så bra, ibland är det svårt att skilja på jobb och privat. Vi bor båda i Karlstad men är från Filipstad. Sedan barnsben är vi indoktrinerade Hammarbyare eftersom pappa är stockholmare, skojar David.

Millu

B Omsättning: 20 miljoner 2018.

B Vinst: plus men marginellt.

Partihandeln kan bli stor från lagret i Karlstad varifrån allt utom den egna müslin transporteras. Stora kostnader är kopplade till utveckling de senaste året.

B Två delar: Företaget är uppdelat på millu.com mot konsument och millu.se informationssajt om egna produkter.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gourmet Food tar in nya delägare

Juiceflaska av 100 % rPET

Isländskt hotell tar in 77 svenska espressomaskiner

De ska samla in mer plast än de säljer

Nu får det vara ekologiskt – utan ekologisk jäst

Återvinning av kaffeförpackningar framgång i Finland

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coca-Cola slog förväntningarna

Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

”Det skulle kraftigt gynna branschen på fler sätt.”

Ersättning beviljas efter torskstoppet

De döms för dödsolycka i fabrik

Ny social matbutik i Skellefteå

Proseccochips beslagtagna av italienska myndigheter.

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Leverantör av maskiner till nöjesfält och butiker stänger ner.

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Löjfisket är slut för i år

Efter Arlabråket – Oatly byter tillfälligt ut namn på förpackningar

Norska mjölkproduktionen ska minska med 100 miljoner liter

"Fem ton grön fisk i disk"

Bageriet flyttar in på Ica

Fortsatt torskfiskestopp i östra Östersjön

Rootfruit satsar miljoner på ny produktionslinje

Brexit gör så att skörden ruttnar bort

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

HK Scan tar initiativ för klimatet

Världens första ölflaska i papper

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Matpriserna sjönk i september

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Arlas klimatmål godkänns

Se alla Företagens egna nyheter

Skyddsglas för lasersvetsning från Mirit Glas

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Hållbar kyla kyler glassen

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

Sänd till en kollega

0.2