23948sdkhjf

Tvillingarnas müsli finns redan i Kina

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

David Steijner och Erik Steijner, tvillingarna som startade företag direkt efter studierna i Karlstad ser nu sitt verk lyfta.

En handfull dagligvarukedjor i Kina har tagit in Millus egentillverkade müsli i sortimentet. Nu satsar bröderna på Sverige.    

Ekonomistudierna 2012 i Karlstad tog bröderna till eget företagande, med inriktning på handel med Kina. Det var inte självklart då företagande inte fanns i familjen.

Läs också: Brödöl lanseras på Coop

– Snarare tyckte familjen att vi skulle ta en anställning, säger David Steijner.

Nu är Millu redo för nästa steg. I den framtida satsningen inbegrips müsli, frukost- och snacksprodukter, allt i egen produktion i Tyskland. Hittills har bröderna drivit onlineshoppen millu.com där man säljer kosttillskott, skönhetsprodukter och lite livsmedel, främst mot Kina men även här i Sverige där kineser är en stor kundgrupp.

Men allt började med import från Kina.

– När kunderna började efterfråga müsli blev det startskottet för export i stället. Vi skickade prover från kända varumärken till de som ville testa müsli och sedan exporterade vi olika märken.

Läs också: Så gör butikerna med Paolos produkter

Tankarna på att tillverka müslin i eget märke växte. Trenderna svänger snabbt i Kina och vad som är hett skiftar. Müsli uppfattas som hälsosamt och det finns stor efterfrågan på importerat livsmedel över lag. Man litar mer på andra länders livsmedelsproduktion än det egna landets och man tar efter västerländska matvanor.

– Men man måste säkra upp varumärket innan man gasar på. Det gäller att registrera varumärket. Annars kan någon ta det och hävda äganderätt.

För den egenutvecklade müslin för export fokuserar Millu på smak, något som är viktigast i Kina. Müslin finns i två smaker och priset är satt lite högre, men konkurrenskraftigt.

– Det måste vara trovärdigt, och ett högre pris gör att produkten upplevs autentisk.

Läs också: Signum återuppstår - på burk

– Vi startade produktion i början på sommaren och nu finns den i butiker och på nätet i Kina och även i Sverige där Ica-butiker i Värmland och Stockholm tagit in produkten.

Koll på den stora marknaden i Kina får David Steijner och Erik Steijner med närvaro på mässor och menar att man måste åka till Kina ett par gånger per år för att känna av marknaden.

DAVID STEIJNER

Aktuell: Är på gång att ta sitt och broderns företag Millu till nästa nivå.

Familj: Fästmö, tvillingbrodern Erik och ytterligare två syskon samt föräldrar.

Ålder: 31 år.

Bästa tid på året i företaget: Oktober/november som sammanfaller med Singles Day.

Bästa maträtt: Hamburgare.

Bästa vara: Müsli.

Fritid: Spelar fotboll och tv-spel. Umgås med vänner. Ska bli pappa i januari.

Bästa exponeringsknep: Tydlig hemsida och att visa priset direkt.

Roligaste sysslan i företaget: Planera affärsutveckling.

Bästa beslut: När vi startade företaget 2012. Efter fem års studier hade det varit enklare att ta en anställning och en lön som tickar in. Man drivs av utmaningar.

Bakgrund: Masterexamen i företagsekonomi. Erik och jag har likadan utbildning inom marknad med några kurser som skiljer. Morfar har haft företag, annars finns inga företagare i släkten som tycker att entreprenörsvägen var självklar. Snarare tyckte folk att man skulle ha ett jobb.

Vill bjuda på middag: Kennedy Bakircioglu, ikonisk fotbollsspelare i Hammarby.

– Vi samarbetar med en importör i Kina. Man får testa sig fram. Vi har också haft kinesiska partner i Sverige.

– Vi pratar med partnern på Wechat med översättningsfunktion. Det fungerar förvånansvärt bra. Partnern måste känna tillit, det är viktigt för kineserna där relationer är a och o. De får inte tappa ansiktet, och erkänner aldrig ett fel. De kanske har problem med försäljningen och ibland hittar de på ett svar de tror man vill höra.

Läs också: Brist på svensk färs i butikerna

Sedan 2014 lever bröderna på företaget.

– Vi är bara två i företaget och det har sina för- och nackdelar att jobba med någon man känner så bra, ibland är det svårt att skilja på jobb och privat. Vi bor båda i Karlstad men är från Filipstad. Sedan barnsben är vi indoktrinerade Hammarbyare eftersom pappa är stockholmare, skojar David.

Millu

B Omsättning: 20 miljoner 2018.

B Vinst: plus men marginellt.

Partihandeln kan bli stor från lagret i Karlstad varifrån allt utom den egna müslin transporteras. Stora kostnader är kopplade till utveckling de senaste året.

B Två delar: Företaget är uppdelat på millu.com mot konsument och millu.se informationssajt om egna produkter.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Veg of Lund startar försäljning i Kina

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Nytt kafferosteri till Sickla

Se alla Företagens egna nyheter

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Sänd till en kollega

0.187