23948sdkhjf

Förpackningen står för största klimatpåverkan

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Altia har tagit reda på koldioxidavtrycket från Koskenkorva Vodka. Resultatet: Förpackningen och kornodlingen har störst klimatpåverkan

Altia har låtit ta reda på koldioxidavtrycket från Koskenkorva Vodka och det visade sig att merparten av koldioxidutsläppen under Koskenkorva Vodkas livscykel härstammar från produktens förpackning samt odlingen av råvaran korn. Det cirkulärekonomiska destilleriets andel av koldioxidavtrycket är relativt liten.

Koldioxidavtrycket från Koskenkorva Vodka som säljs i glasflaska är 2,19 kg CO2e/liter och från den som säljs i återvinningsbar PET-flaska 1,60 kg CO2e/liter. Om utsläppen ställs i proportion till exempelvis bilkörning, som är ett vanligt jämförelseobjekt, motsvarar 2,19 kg CO2e en 14 kilometer lång körsträcka med personbil och 1,60 kg CO2e en drygt 10 kilometer lång körsträcka.

Förpackningsmaterialet har stor inverkan på produktens koldioxidavtryck. Koldioxidavtrycket från Koskenkorva Vodka som säljs i återvinningsbar PET-flaska är cirka 27 procent mindre än från den som säljs i glasflaska. Förpackningens andel av hela produktens koldioxidavtryck är 43 procent för glasflaskan och 24 procent för PET-flaskan.

Odlingen av korn, som används som råvara, är den andra faktorn som ger upphov till störst koldioxidutsläpp. Kornets andel av Koskenkorva Vodkans totala koldioxidavtryck är 40 procent för glasflaskan och 54 procent för PET-flaskan. Det energieffektiva destilleriet i Koskenkorva står för en relativt liten andel (10–14 %) av det totala koldioxidavtrycket från Koskenkorva Vodka.

– Beräkningen av koldioxidavtrycket ger oss viktig information som hjälper oss att vidareutveckla vårt miljöarbete. Vi förväntade oss att förpackningens andel av utsläppen skulle vara stor, och vi kommer nu att lägga stort fokus på att minska koldioxidavtrycket från dryckesförpackningarna, säger Hannamari Koivula, Hållbarhetschef på Altia.

Altia håller för närvarande på att skapa en ny långsiktig hållbarhetsplan, där ett centralt mål är att minska miljöpåverkan av dryckesförpackningarna. Återvunnet material och lättare förpackning kan minska miljöpåverkan.

– Vi vill minska koldioxidavtrycket från förpackningarna och beräkningen av koldioxidavtrycket ger oss viktig information i detta utvecklingsarbete. Om vi till exempel kan öka andelen återvunnet i glas i glasflaskorna minskar koldioxidavtrycket. Inom vissa produkter, till exempel Blossa Glögg, har vi redan lyckats minska glasflaskans vikt avsevärt, och detta kommer vi att eftersträva även med andra produkter framöver, säger Koivula.

FOTNOT: Koskenkorva Vodka är den första produkten som Altia har låtit räkna ut koldioxidavtrycket för. Koldioxidavtrycket räknades ut som en del av en mer omfattande livscykelanalys där man granskade miljöpåverkan av produkten under dess väg från kornåkern till Alkos hyllor.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmarta matformar för mikron

Estrella kombinerar chips med semlor

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Maxgodis.se lägger ner

Burktappare Årets Ölutvecklare

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Picadeli lanserar "Picabowl"

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till ett hållbart arbetsklimat -14/2 Webbinarium

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Sänd till en kollega

0.144