23948sdkhjf

Det svenska julbordet blir grönare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Långsam men stadig utveckling år för år.

Traditionsenligt sedan 2013 presenterade Livsmedelsföretagen sin årliga julmatsundersökning, den här gången på Lantmännens huvudkontor i Stockholm. I samband med undersökningen visades även en rad nya julprodukter upp från Livsmedelsföretagens medlemmar däribland Orklas nya sill med smak av Earl Grey, pepparkakskulor från Göteborgs Kex och Lantmännens helt egna vodka.

Läs också: God tillväxt – våldet oroar

Undersökningen visade att det svenska julbordet är traditionsenligt där julskinkan fortfarande är den helt klart mest populäraste rätten där 25 procent rankar den högst, liksom förra året, vilket dock är en minskning från 35 procent år 2013. Andra- och tredjeplaceringarna Janssons frestelse och sill fortsätter dock att klättra ikapp Även om köttätandet fortfarande är starkt uppger 1 av 6 att de tänker äta mindre kött i år.

– Förändringarna är väldigt små år för år, här är svenskarna väldigt traditionsenliga. Men man kan se att saker förändras i vissa riktningar genom åren. Det märks inte minst bland de nya produkterna som har många traditionella smaker men i nya variationer och kombinationer, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Ris à la Malta är fortfarande den mest populära efterrätten, så även musten på dryckessidan.

Tittar man på vilka åldersgrupper som äter ser man dock att Ris à la Malta är mest populär bland de äldre och att populariteten dalar ju yngre de tillfrågade var.

Läs också: Lantmännen lanserar egen vodka

– Gillar man Ris à la Malta ska man passa på att äta den nu innan de yngre tar över tillagande av julmaten för då försvinner den nog, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen som presenterade undersökningen.

I undersökningen framkommer även att julen är den period då alla vill laga maten själv, hela 93 procent kommer inte att beställa mat från en restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag, samma siffra som förra året.

Den egenskap som högst värderades hos julmaten var att den var svenskproducerad, det ansåg 47 procent, vilket är en minskning från 2019 då den siffran låg på 59 procent. På andra plats hamnade hög kvalitet som det viktigaste.

– Vår teori är att för många konsumenter har kvalitet och svenskproducerad blivit samma sak, säger Daniel Emilson.

I undersökningen framkommer det även att ansvarsfördelningen i köket under julen fortfarande är snedfördelad. Andelen män och kvinnor som inte deltar alls i julstöket är nästa lika stor med 13 respektive 12 procent men andelen kvinnor som tar ett stort eller fullt ansvar uppgår till 41 procent där motsvarande siffra för männen ligger på 23 procent.

Undersökning utfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen mellan 15-19 november där 1 102 telefonintervjuer gjordes.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Växtbaserat papper för feta livsmedel

Rekordhög skörd av höstvete

Nu ska bryggeriet expandera

Nytt initiativ för etisk handel

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Spendrups tar ett steg till för återvunnet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Convenience växer i betydelse

Han blir vd för Linas Matkasse

På nytt jobb
Bayn stärker utvecklingsavdelningen

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

McDonald's har slut på halloumi

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Simris Alg: Finanschefen lämnar

1

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Potatisen har svängt tillbaka

Quorns vd lämnar efter tio år

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Här är branschens tio största kooperativa företag

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nya regler, canabinoider och matfusk

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Julskinkan krymper

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De lanserar Köttkultur i egna kylar

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är den här – vår nya multisensor!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Mirit Glas tilbyr Skräddarsydda glasvaror

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

Sänd till en kollega

0.243