23948sdkhjf

Det svenska julbordet blir grönare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Långsam men stadig utveckling år för år.

Traditionsenligt sedan 2013 presenterade Livsmedelsföretagen sin årliga julmatsundersökning, den här gången på Lantmännens huvudkontor i Stockholm. I samband med undersökningen visades även en rad nya julprodukter upp från Livsmedelsföretagens medlemmar däribland Orklas nya sill med smak av Earl Grey, pepparkakskulor från Göteborgs Kex och Lantmännens helt egna vodka.

Läs också: Lantmännen-chef ny styrelseordförande för Svebio

Undersökningen visade att det svenska julbordet är traditionsenligt där julskinkan fortfarande är den helt klart mest populäraste rätten där 25 procent rankar den högst, liksom förra året, vilket dock är en minskning från 35 procent år 2013. Andra- och tredjeplaceringarna Janssons frestelse och sill fortsätter dock att klättra ikapp Även om köttätandet fortfarande är starkt uppger 1 av 6 att de tänker äta mindre kött i år.

– Förändringarna är väldigt små år för år, här är svenskarna väldigt traditionsenliga. Men man kan se att saker förändras i vissa riktningar genom åren. Det märks inte minst bland de nya produkterna som har många traditionella smaker men i nya variationer och kombinationer, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Ris à la Malta är fortfarande den mest populära efterrätten, så även musten på dryckessidan.

Tittar man på vilka åldersgrupper som äter ser man dock att Ris à la Malta är mest populär bland de äldre och att populariteten dalar ju yngre de tillfrågade var.

Läs också: Lantmännens vodka får inte kallas svensk

– Gillar man Ris à la Malta ska man passa på att äta den nu innan de yngre tar över tillagande av julmaten för då försvinner den nog, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen som presenterade undersökningen.

I undersökningen framkommer även att julen är den period då alla vill laga maten själv, hela 93 procent kommer inte att beställa mat från en restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag, samma siffra som förra året.

Den egenskap som högst värderades hos julmaten var att den var svenskproducerad, det ansåg 47 procent, vilket är en minskning från 2019 då den siffran låg på 59 procent. På andra plats hamnade hög kvalitet som det viktigaste.

– Vår teori är att för många konsumenter har kvalitet och svenskproducerad blivit samma sak, säger Daniel Emilson.

I undersökningen framkommer det även att ansvarsfördelningen i köket under julen fortfarande är snedfördelad. Andelen män och kvinnor som inte deltar alls i julstöket är nästa lika stor med 13 respektive 12 procent men andelen kvinnor som tar ett stort eller fullt ansvar uppgår till 41 procent där motsvarande siffra för männen ligger på 23 procent.

Undersökning utfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen mellan 15-19 november där 1 102 telefonintervjuer gjordes.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops jättelager läggs på is

På nytt jobb
Lantmännen-chef ny styrelseordförande för Svebio

Lantmännens vodka får inte kallas svensk

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Nya i Svenska Retursystems styrelse

Stor efterfrågan på ägg och knäckebröd

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Carlsberg drar tillbaka helårsprognos

På nytt jobb
Ny vd på Dava Foods

Salladsbarer utmanas av krisen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Loka, Lantmännen och Änglamark i hållbarhetstoppen

Största varselmånaden i historien

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Kale United drog in 3,8 miljoner rekordsnabbt via crowdfunding

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

På nytt jobb
Ny vd på Aqua Nobel

1

Brist på svensk färs i butikerna

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Styrelsemedlem lämnar Veg of Lund

Fortsatt oro bland producenterna

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Bayn säkrar miljoner från Vinnova

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Grönsaksodlare drabbas av corona

1

Det råder ingen jästbrist

Pändy har säkrat tre internationella distributionsavtal

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Svagt uppåt för Atria

Hon går från Martin & Servera till Ica

Säljarna rycker ut och plockar varor

Se alla Företagens egna nyheter

PRO-CONSULT säkerställer ett pyntat påskbord

Andra sätt att göra affärer på...

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Södersjukhuset får 200 ansiktsmasker av Ingersoll Rand

Ny hygienisk excenterskruvpump från NOV

Lasersvetsning av plast

KIPP SCANDINAVIA AB säkerställer sin leveransförmåga

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Produktsäkerhet och kontroll

Hur tryckfall påverkar er tryckluft - Informationsbroschyr

KIPP Scandinavia AB

PRO-CONSULT hjälper sjukhus att bli av med sitt avfall.

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

151 MP Area Scan camera

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Se över ert reservdelslager

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Träffa AxFlow digitalt!

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

PRO-CONSULT går över gränser för att hålla produktionen igån

Fatpump i hygieniskt utförande

Busch Vacuum Solutions

Magnetiska lösningar från Larko Magnet

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Sänd till en kollega

0.141