23948sdkhjf

Det svenska julbordet blir grönare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Långsam men stadig utveckling år för år.

Traditionsenligt sedan 2013 presenterade Livsmedelsföretagen sin årliga julmatsundersökning, den här gången på Lantmännens huvudkontor i Stockholm. I samband med undersökningen visades även en rad nya julprodukter upp från Livsmedelsföretagens medlemmar däribland Orklas nya sill med smak av Earl Grey, pepparkakskulor från Göteborgs Kex och Lantmännens helt egna vodka.

Läs också: Lantmännen Årets talangföretag

Undersökningen visade att det svenska julbordet är traditionsenligt där julskinkan fortfarande är den helt klart mest populäraste rätten där 25 procent rankar den högst, liksom förra året, vilket dock är en minskning från 35 procent år 2013. Andra- och tredjeplaceringarna Janssons frestelse och sill fortsätter dock att klättra ikapp Även om köttätandet fortfarande är starkt uppger 1 av 6 att de tänker äta mindre kött i år.

– Förändringarna är väldigt små år för år, här är svenskarna väldigt traditionsenliga. Men man kan se att saker förändras i vissa riktningar genom åren. Det märks inte minst bland de nya produkterna som har många traditionella smaker men i nya variationer och kombinationer, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Ris à la Malta är fortfarande den mest populära efterrätten, så även musten på dryckessidan.

Tittar man på vilka åldersgrupper som äter ser man dock att Ris à la Malta är mest populär bland de äldre och att populariteten dalar ju yngre de tillfrågade var.

Läs också: Lantmännen: högsta resultatet någonsin

– Gillar man Ris à la Malta ska man passa på att äta den nu innan de yngre tar över tillagande av julmaten för då försvinner den nog, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen som presenterade undersökningen.

I undersökningen framkommer även att julen är den period då alla vill laga maten själv, hela 93 procent kommer inte att beställa mat från en restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag, samma siffra som förra året.

Den egenskap som högst värderades hos julmaten var att den var svenskproducerad, det ansåg 47 procent, vilket är en minskning från 2019 då den siffran låg på 59 procent. På andra plats hamnade hög kvalitet som det viktigaste.

– Vår teori är att för många konsumenter har kvalitet och svenskproducerad blivit samma sak, säger Daniel Emilson.

I undersökningen framkommer det även att ansvarsfördelningen i köket under julen fortfarande är snedfördelad. Andelen män och kvinnor som inte deltar alls i julstöket är nästa lika stor med 13 respektive 12 procent men andelen kvinnor som tar ett stort eller fullt ansvar uppgår till 41 procent där motsvarande siffra för männen ligger på 23 procent.

Undersökning utfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen mellan 15-19 november där 1 102 telefonintervjuer gjordes.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar helt ny mässa

En ny mässa kommer att se dagens ljus i år - Nordic Food Industry. Vi har talat med affärsutvecklare Annika Persson på Svenska Mässan om varför Sverige behöver en ny mässa fokuserad på livsmedelsindustrin.

Single-malt veteran i nya kläder

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Lantmännen Årets talangföretag

Slog ut Unilever, H&M och EQT i finalomgången.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

1

Ny bag-in-box-kran lättare att återvinna

Minskad vinst igen för Fazerkoncernen

Single-malt veteran i nya kläder

Skal från kaffesump ny bioplastingrediens

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Coop satsar på lokal gårdsbutik på nätet

Coop har i det tysta sjösatt en stor satsning på lokala varor.

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Återhämtning för Probi

Kaffesäckar får nytt liv

Dalsspira vill ta in mer kapital

På nytt jobb
Kommundirektören återvänder till Polarica

Avtal klart om köp av Pändy

Ny tjänst ska minska byråkratin för företagen

På nytt jobb
Han kan ta plats i Veg of Lunds styrelse

Största baconbristen på årtionden

Framgång för Orklas märkesvaror

HK Scan optimistiska inför 2020

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Ica byter köttförpackningar – plastbantar och sluter kretsloppet

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

På väg in i Axfoods styrelse

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Hantering av tryckluft i livsmedelsindustrin

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Energieffektiv förpackning av pizzatopping

Givare som tål tuffare miljöer!

Vi erbjuder dig att bli en ALMiG-partner

Sänd till en kollega

0.187