23948sdkhjf

Det svenska julbordet blir grönare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Långsam men stadig utveckling år för år.

Traditionsenligt sedan 2013 presenterade Livsmedelsföretagen sin årliga julmatsundersökning, den här gången på Lantmännens huvudkontor i Stockholm. I samband med undersökningen visades även en rad nya julprodukter upp från Livsmedelsföretagens medlemmar däribland Orklas nya sill med smak av Earl Grey, pepparkakskulor från Göteborgs Kex och Lantmännens helt egna vodka.

Läs också: Han blir CFO på Lantmännen

Undersökningen visade att det svenska julbordet är traditionsenligt där julskinkan fortfarande är den helt klart mest populäraste rätten där 25 procent rankar den högst, liksom förra året, vilket dock är en minskning från 35 procent år 2013. Andra- och tredjeplaceringarna Janssons frestelse och sill fortsätter dock att klättra ikapp Även om köttätandet fortfarande är starkt uppger 1 av 6 att de tänker äta mindre kött i år.

– Förändringarna är väldigt små år för år, här är svenskarna väldigt traditionsenliga. Men man kan se att saker förändras i vissa riktningar genom åren. Det märks inte minst bland de nya produkterna som har många traditionella smaker men i nya variationer och kombinationer, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Ris à la Malta är fortfarande den mest populära efterrätten, så även musten på dryckessidan.

Tittar man på vilka åldersgrupper som äter ser man dock att Ris à la Malta är mest populär bland de äldre och att populariteten dalar ju yngre de tillfrågade var.

Läs också: Nu börjar avtalsrörelsen

– Gillar man Ris à la Malta ska man passa på att äta den nu innan de yngre tar över tillagande av julmaten för då försvinner den nog, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen som presenterade undersökningen.

I undersökningen framkommer även att julen är den period då alla vill laga maten själv, hela 93 procent kommer inte att beställa mat från en restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag, samma siffra som förra året.

Den egenskap som högst värderades hos julmaten var att den var svenskproducerad, det ansåg 47 procent, vilket är en minskning från 2019 då den siffran låg på 59 procent. På andra plats hamnade hög kvalitet som det viktigaste.

– Vår teori är att för många konsumenter har kvalitet och svenskproducerad blivit samma sak, säger Daniel Emilson.

I undersökningen framkommer det även att ansvarsfördelningen i köket under julen fortfarande är snedfördelad. Andelen män och kvinnor som inte deltar alls i julstöket är nästa lika stor med 13 respektive 12 procent men andelen kvinnor som tar ett stort eller fullt ansvar uppgår till 41 procent där motsvarande siffra för männen ligger på 23 procent.

Undersökning utfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen mellan 15-19 november där 1 102 telefonintervjuer gjordes.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Köttbulleföretag i konkurs

Var tidigare underleverantör till Melkers.

Duni omorganiserar

Stort svinn av mat i skolan

Vid en vanlig skollunch slängs i genomsnitt ett halvt hekto mat per matgäst.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Konstnärlig mjölk

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Ingen prövning för ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Polarbröd och Vegme i smörgåssamarbete

1

Leverantörer besvikna på finalplatser i Årets matbluff: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Matpriserna stilla under julen - kaffe sjönk

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

De prisas av HK Scan

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Årets matbluff – alla finalisterna

162 nomineringar har blivit fem finalister. Här är produkterna som lurat kunderna mest, enligt Äkta vara.

Iste och juice – dryckesföretag inleder samarbete med Movement

Mackmyras dom ska omprövas

Tas upp igen i högsta instans.

Nytt monomaterial för torrsoppor

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

HK Scan lämnar Siljans Chark

På nytt jobb
Candy People rekryterar marknadschef i USA

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

Bayn i nytt försäljningssamarbete

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Potatisdrycksbolag tar in pengar – ska till börsen

Åtta projekt får stöd för ekoproduktion

Fossilfritt på Spendrups Bryggeri

Rootfruit till stor tysk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Fatpump i hygieniskt utförande

Vi på KIPP Scandinavia önskar alla

Optoelektroniska givare, till vilken nytta?

God Jul & Gott Nytt År

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

God jul och gott nytt år!

God Jul & Gott Nytt År

NR Kyl - Hemköp Billdals 20% mindre i energiförbrukning!

God Jul och ett Gott Nytt År!

Sänd till en kollega

0.172