23948sdkhjf

De lanserar Köttkultur i egna kylar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Egna kylar i 15 butiker blir steget mellan manuell disk och färdigpackat.

Mindre kött men bättre kött är parollen som Norvida lanserar sitt nya varumärke "Köttkultur" med. Med egna kylar i utvalda butiker är tanken att Köttkultur ska bli steget mellan det vanliga färdigpackade och de manuella diskarna,. Kylarna kan både fungera som ett komplement till de manuella diskarna eller som ett alternativ för de butiker som inte kan investera i en manuell disk.

Läs också: Vi äter mer kött – och dricker mindre mjölk

– Utmaningen med en manuell disk är att det kräver en del resurser från butiken med ojämn försäljning och svårigheter med att behålla duktig personal och att det kan bildas köer under vissa intensiva perioder. Samtidigt finns det många fördelar då det för kunderna går att föra en dialog om köttet med personalen. Problemen för kunderna med det färdigpackade köttet blir då att veta vad som kommer smaka gott just ikväll, säger Johan Axenbjer.

För att åstadkomma det kommer sortimentet i kylarna dels att ha tydlig information om allt från ålder, ursprung och ras men även signalera just vad djuren ätit genom färgen på förpackningarna.

– Grunden är att alla betande djur ska ha ätit gräs i alla fall första delen av sitt liv, medan kycklingen föds upp långsamt på majs. Sen kan man se att till exempel det kött vi säljer från Nya Zeeland och Irland som endast ätit gräs är färgat grönt medan de som ätit spannmål har en brun förpackning. Kycklingförpackningarna blir gula och Iberico-köttet kommer att färgas rosa, säger Johan Axenbjer.

Förpackningarna i papp är dessutom mer hållbara än klassiska tråg och hållbarhet och sjysst djurhantering är också aspekter som kommuniceras på förpackningarna.

Just nu testas kylarna i ett femtontal olika butiker i Stockholm.

– Vår tanke är att det ska finnas kylar i hela landet men just nu testar vi i tre månader till för att se hur det går men målet är att kunna komma upp i kanske 300 butiker på sikt. Det är viktigt att vi väljer butiker som tycker det är roligt att arbeta med kött, säger Johan Axenbjer.

Mer om: Kött | Köttkultur | Nomida
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Köttbulleföretag i konkurs

Var tidigare underleverantör till Melkers.

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

Stort svinn av mat i skolan

Vid en vanlig skollunch slängs i genomsnitt ett halvt hekto mat per matgäst.

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ingen prövning för ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Konstnärlig mjölk

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

HK Scan lämnar Siljans Chark

På nytt jobb
Candy People rekryterar marknadschef i USA

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

Bayn i nytt försäljningssamarbete

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Se alla Företagens egna nyheter

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Fatpump i hygieniskt utförande

Vi på KIPP Scandinavia önskar alla

Sänd till en kollega

0.13