23948sdkhjf

De lanserar Köttkultur i egna kylar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Egna kylar i 15 butiker blir steget mellan manuell disk och färdigpackat.

Mindre kött men bättre kött är parollen som Norvida lanserar sitt nya varumärke "Köttkultur" med. Med egna kylar i utvalda butiker är tanken att Köttkultur ska bli steget mellan det vanliga färdigpackade och de manuella diskarna,. Kylarna kan både fungera som ett komplement till de manuella diskarna eller som ett alternativ för de butiker som inte kan investera i en manuell disk.

Läs också: Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

– Utmaningen med en manuell disk är att det kräver en del resurser från butiken med ojämn försäljning och svårigheter med att behålla duktig personal och att det kan bildas köer under vissa intensiva perioder. Samtidigt finns det många fördelar då det för kunderna går att föra en dialog om köttet med personalen. Problemen för kunderna med det färdigpackade köttet blir då att veta vad som kommer smaka gott just ikväll, säger Johan Axenbjer.

För att åstadkomma det kommer sortimentet i kylarna dels att ha tydlig information om allt från ålder, ursprung och ras men även signalera just vad djuren ätit genom färgen på förpackningarna.

– Grunden är att alla betande djur ska ha ätit gräs i alla fall första delen av sitt liv, medan kycklingen föds upp långsamt på majs. Sen kan man se att till exempel det kött vi säljer från Nya Zeeland och Irland som endast ätit gräs är färgat grönt medan de som ätit spannmål har en brun förpackning. Kycklingförpackningarna blir gula och Iberico-köttet kommer att färgas rosa, säger Johan Axenbjer.

Förpackningarna i papp är dessutom mer hållbara än klassiska tråg och hållbarhet och sjysst djurhantering är också aspekter som kommuniceras på förpackningarna.

Just nu testas kylarna i ett femtontal olika butiker i Stockholm.

– Vår tanke är att det ska finnas kylar i hela landet men just nu testar vi i tre månader till för att se hur det går men målet är att kunna komma upp i kanske 300 butiker på sikt. Det är viktigt att vi väljer butiker som tycker det är roligt att arbeta med kött, säger Johan Axenbjer.

Mer om: Kött | Köttkultur | Nomida
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Växtbaserat papper för feta livsmedel

Rekordhög skörd av höstvete

Nu ska bryggeriet expandera

Nytt initiativ för etisk handel

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Spendrups tar ett steg till för återvunnet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Convenience växer i betydelse

Han blir vd för Linas Matkasse

På nytt jobb
Bayn stärker utvecklingsavdelningen

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

McDonald's har slut på halloumi

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Simris Alg: Finanschefen lämnar

1

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Potatisen har svängt tillbaka

Quorns vd lämnar efter tio år

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Här är branschens tio största kooperativa företag

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nya regler, canabinoider och matfusk

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Julskinkan krymper

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De lanserar Köttkultur i egna kylar

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är den här – vår nya multisensor!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Mirit Glas tilbyr Skräddarsydda glasvaror

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

Sänd till en kollega

0.129