23948sdkhjf

De lanserar Köttkultur i egna kylar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Egna kylar i 15 butiker blir steget mellan manuell disk och färdigpackat.

Mindre kött men bättre kött är parollen som Norvida lanserar sitt nya varumärke "Köttkultur" med. Med egna kylar i utvalda butiker är tanken att Köttkultur ska bli steget mellan det vanliga färdigpackade och de manuella diskarna,. Kylarna kan både fungera som ett komplement till de manuella diskarna eller som ett alternativ för de butiker som inte kan investera i en manuell disk.

Läs också: De ska samarbeta med Siljans chark

– Utmaningen med en manuell disk är att det kräver en del resurser från butiken med ojämn försäljning och svårigheter med att behålla duktig personal och att det kan bildas köer under vissa intensiva perioder. Samtidigt finns det många fördelar då det för kunderna går att föra en dialog om köttet med personalen. Problemen för kunderna med det färdigpackade köttet blir då att veta vad som kommer smaka gott just ikväll, säger Johan Axenbjer.

För att åstadkomma det kommer sortimentet i kylarna dels att ha tydlig information om allt från ålder, ursprung och ras men även signalera just vad djuren ätit genom färgen på förpackningarna.

– Grunden är att alla betande djur ska ha ätit gräs i alla fall första delen av sitt liv, medan kycklingen föds upp långsamt på majs. Sen kan man se att till exempel det kött vi säljer från Nya Zeeland och Irland som endast ätit gräs är färgat grönt medan de som ätit spannmål har en brun förpackning. Kycklingförpackningarna blir gula och Iberico-köttet kommer att färgas rosa, säger Johan Axenbjer.

Förpackningarna i papp är dessutom mer hållbara än klassiska tråg och hållbarhet och sjysst djurhantering är också aspekter som kommuniceras på förpackningarna.

Just nu testas kylarna i ett femtontal olika butiker i Stockholm.

– Vår tanke är att det ska finnas kylar i hela landet men just nu testar vi i tre månader till för att se hur det går men målet är att kunna komma upp i kanske 300 butiker på sikt. Det är viktigt att vi väljer butiker som tycker det är roligt att arbeta med kött, säger Johan Axenbjer.

Mer om: Kött | Köttkultur | Nomida
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omfattande coronautbrott på danskt slakteri

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Stjärnägg expanderar till Danmark

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Upp och ned för Midsona under coronapandemin

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Konsumentpriserna ökade i juni

Kraftig ökning för tobaksfritt nikotinsnus

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

Stark tillväxt för Orklas varumärken

22 procents minskad omsättning för Cloetta

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Se alla Företagens egna nyheter

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Ultraljudsensor är en flexibel lösning i robust design

Elektrisk flug- och insektsfälla

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Fästingborttagare

Insektsfritt - på jobbet och hemma!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

Sänd till en kollega

0.141