23948sdkhjf

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Det litauiska företaget PakMarkas har specialiserat sig på smarta och högteknologiska förpackningslösningar och innovativa, självhäftande etiketter, bland annat i krympfilm. I dag är man ett ledande företag inom paketering och märkning med nöjda kunder i många länder. Kunder som värdesätter hög teknologi, noggrannhet, hög service och snabba leveranser.

PakMarkas startade för 25 år sedan, i samband med Litauens självständighet, av några studenter från Vilnius tekniska universitet. De ville utveckla landets förpackningsindustri, vilket man också lyckats med. Man har utvecklat processer för tillverkning av etiketter/förpackningar, implementerat modern teknik, byggt team av kvalificerade proffs, vilket säkerställer noggrannhet och snabbhet, satsat på miljövänlig produktion och hög tryckkvalitet. För att säkerställa kvaliteten på utskrifterna använder PakMarkas Visual Quality Control-system.

Samlad kunskap

PakMarkas vd Virginijus Gumbaragis lyfter just fram företagets samlade kunskap inom flera områden som material, produktdekoration, förpackningsmaskiner och förpackningsprocesser.

– I dag tittar företag på hur de kan minska plastanvändningen i olika förpackningar. Vilka nya material och förpackningstekniker kommer att finnas på marknaden imorgon? Hur ska man möta utmaningar för förpackningar som skydd av innehåll, produktbild, förpackningsprocesshastighet med mera.

– Allt detta kan vi hjälpa till med, påpekar Virginijus Gumbaragis. Genom att kombinera vår kunskap om traditionella och nya material, utrustning och processer, erbjuder vi moderna, effektiva och väl fungerande märknings- och förpackningslösningar.

PakMarkas vd Virginijus Gumbaragis

Välkomnar utmaningar

PakMarkas har en slogan som i svensk översättning är ”Fånga vinden, vi packar den”.

"Fånga vinden på en åker" är ett gammalt litauiskt ordspråk. Det betyder något mycket utmanande, svårt att göra eller helt enkelt omöjligt. – Det är en slogan som passar oss bra. Vi tar oss gärna an svåra uppgifter, menar Virginijus Gumbaragis. Vi deltar gärna i utmanande projekt som inkluderar nya sorters material, förpackningsmaskiner, smart produktionsdatahantering etc. Avslutningsvis understryker Virginijus Gumbaragis att PakMarkas följer flera principer för att hålla produktionen mer hållbar – socialt, miljömässigt och ekonomiskt.

– Vi producerar inte mer än nödvändigt. Vi rekommenderar kunderna att använda återvinningsbart material när det är möjligt och vi lyfter fram fördelarna med mer miljövänliga förpackningsmetoder.

PakMarkas jobbar också hårt med att spara energi, minska avfallet, minska luftföroreningarna och koldioxidutsläppen. För många år sedan beslutade man också att inte investera i lösningsmedelsbaserad teknik. Nu undersöker PakMarkas också möjligheten att producera med hjälp av solkraft.

Bra kundservice

Maisha Deli är ett nytt svenskt livsmedelsföretag som erbjuder växtbaserade versioner av ost och smör under varumärket Maisha, som för övrigt betyder ”liv” på swahili. Produkterna är utvecklade med inspiration från traditionella ost- och mejeritekniker.

– Vi vill att människor ska kunna äta växtbaserat, utan att tumma på god smak, kvalitet och variation, säger företagets grundare och vd Anna Lundström.

Maisha Deli valde PakMarkas i samband med att man lanserade sina produkter i maj förra året.

– Vi behövde etiketter till våra produktförpackningar och jag sökte och kontaktade olika etikettföretag både i Sverige utomlands och valde till slut PakMarkas. Jag fick snabb, bra och personlig service samt prisvärda etiketter i bra kvalitet, säger Anna Lundström.

Källa: PakMarkas

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094