23948sdkhjf

De håller sig kvar i hållbarhetstoppen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Lantmännen är åter i topp när Sustainable Brand Index för tredje året låter svenska inköpare rangordna leverantörernas varumärken.

Läs också: Växtbaserat papper för feta livsmedel

Andraplatsen hålls av Arla.

Svenska inköpare upplever Lantmännen som det mest hållbara varumärket när de tillfrågas i studien Sustainable Brand Index B2B 2019. Att ta ansvar från jord till bord ger inte bara nöjda konsumenter utan även företagskunder. Totalt har 75 storföretag i tio branscher undersökts bedömts av inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige.

Det är framförallt förmågan att ta ansvar för miljö- och klimatrelaterade frågor som utmärker Lantmännen, enligt inköparna. Andra företag som presterar bra är Arla (plats 2 av 75) och Eon (plats 3 av 75). De branscher som upplevs som mest hållbara är energi, FMCG och avfallshantering. I botten av rankingen hamnar logistikföretaget Agility, fastighetsjätten Balder och IT-konsulten Tieto.

Inom FMCG-branschen, där dagligvaruhandelns leverantörer hamnar, lägger sig i år bryggerierna Kopparbergs, Åbro och Carlsberg på de sista platserna. Carlsberg är det varumärke som rasat mest bland branschens företag jämfört med förra året.

Läs också: Nytt initiativ för etisk handel

I år har också exekutivt inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige intervjuats kring sin syn på inköp, leverantörer och hållbarhet i värdekedjan.

En knapp tredjedel, 30 procent av dem, tar in hållbarhet som en avgörande faktor vid inköp. Ytterligare 27 procent menar att det är en av många relevanta faktorer medan hela 40 procent säger att det inte är viktigt. Det visar hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index B2B som precis har släppts.

32 procent av de tillfrågade uppger också att de inte har några riktlinjer eller policies alls för hållbara inköp.

– Det är kanske inte så konstigt att företag i detta segment ännu inte har lyckats integrera hållbarhet i sitt inköpsarbete. Det gör det dock inte mindre oroväckande. Om vi ska lyckas nå 2030-målen måste driva agendan, oavsett företagsstorlek, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare:
1 Lantmännen
2 Arla
6 Orkla
10 Skånemejerier
16 Valio
26 Spendrups
30 Coca Cola
32 Nestlé
34 Unilever
42 Carlsberg
44 Åbro
64 Kopparbergs
Källa: Sustainable Brand Index B2B
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.159