23948sdkhjf

De håller sig kvar i hållbarhetstoppen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Lantmännen är åter i topp när Sustainable Brand Index för tredje året låter svenska inköpare rangordna leverantörernas varumärken.

Läs också: Endast svenskt mjöl i påsen är målet för Pågen

Andraplatsen hålls av Arla.

Svenska inköpare upplever Lantmännen som det mest hållbara varumärket när de tillfrågas i studien Sustainable Brand Index B2B 2019. Att ta ansvar från jord till bord ger inte bara nöjda konsumenter utan även företagskunder. Totalt har 75 storföretag i tio branscher undersökts bedömts av inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige.

Det är framförallt förmågan att ta ansvar för miljö- och klimatrelaterade frågor som utmärker Lantmännen, enligt inköparna. Andra företag som presterar bra är Arla (plats 2 av 75) och Eon (plats 3 av 75). De branscher som upplevs som mest hållbara är energi, FMCG och avfallshantering. I botten av rankingen hamnar logistikföretaget Agility, fastighetsjätten Balder och IT-konsulten Tieto.

Inom FMCG-branschen, där dagligvaruhandelns leverantörer hamnar, lägger sig i år bryggerierna Kopparbergs, Åbro och Carlsberg på de sista platserna. Carlsberg är det varumärke som rasat mest bland branschens företag jämfört med förra året.

Läs också: Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

I år har också exekutivt inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige intervjuats kring sin syn på inköp, leverantörer och hållbarhet i värdekedjan.

En knapp tredjedel, 30 procent av dem, tar in hållbarhet som en avgörande faktor vid inköp. Ytterligare 27 procent menar att det är en av många relevanta faktorer medan hela 40 procent säger att det inte är viktigt. Det visar hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index B2B som precis har släppts.

32 procent av de tillfrågade uppger också att de inte har några riktlinjer eller policies alls för hållbara inköp.

– Det är kanske inte så konstigt att företag i detta segment ännu inte har lyckats integrera hållbarhet i sitt inköpsarbete. Det gör det dock inte mindre oroväckande. Om vi ska lyckas nå 2030-målen måste driva agendan, oavsett företagsstorlek, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare:
1 Lantmännen
2 Arla
6 Orkla
10 Skånemejerier
16 Valio
26 Spendrups
30 Coca Cola
32 Nestlé
34 Unilever
42 Carlsberg
44 Åbro
64 Kopparbergs
Källa: Sustainable Brand Index B2B
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Veg of Lund startar försäljning i Kina

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Nytt kafferosteri till Sickla

Se alla Företagens egna nyheter

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Sänd till en kollega

0.203