23948sdkhjf

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror, emv, stadigt ökat både i värde och volym i den svenska dagligvaruhandeln.

Under förra året fortsatte de att ta värdeandelar. Men volymen backar för första gången.

Det visar DLFs undersökning Handelns egna märkesvaror 2019, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Att värdet, men inte volyman ökar är ett tecken på den långsiktiga trenden med ökad premium-andel inom emv.

Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror ökat från 23,0 procent till närmare 30 procent i volym. Värdet har stigit från 17,2 procent till närmare 26 procent under samma period.

Det senaste året har dock ökningen mattats av. Emv-andelen i handeln ökade bara med 0,3 procent i värde, och i volym backade andelen för första gången på elva år, med 0,1 procentenheter.

I förra årets rapport hade värdet av emv-andelen ökat med 0,9 procentenheter och volymen med 0,8 procentenheter.

Lidl toppar fortfarande listan över kedjor med högst emv-andel med 82 procent mätt i volym. Därefter följer Lilla Coop med 46 procent, Willys 34 procent och Hemköp 32 procent. Nytt i årets rapport är att näthandeln ligger som en separat kanal med en volymandel på 22 procent.

De varugrupper som är vanligast förekommande som emv i butik är djupfrysta bär med 92 procent i volym, nektar 84 procnet samt makrill och sardiner i konserv 81 procent. Tittar man på varugruppernas värdeandelar ser listan mycket snarlik ut.

Motsvarande topp 10-lista för näthandeln är även den snarlik, men där ligger nektar i topp med 95 procent volymandel och djupfrysta bär kommer på fjärde plats.

Kedjornas emv-andelar i procent
Värde Volym
Lidl 78% 82%
Lilla Coop 39% 46%
Willys 30% 34%
Hemköp 30% 32%
Ica Nära 26% 28%
Ica Supermarket 25% 27%
Coop 23% 24%
Ica Maxi 23% 26%
Stora Coop 22% 25%
Ica Kvantum 21% 24%
Total näthandel 18% 22%
City Gross 16% 20%

Handelns emv-andel i värde
2008 17,2%
2009 17,7%
2010 18,2%
2011 19,3%
2012 20,5%
2013 22,0%
2014 22,4%
2015 23,0%
2016 23,7%
2017 24,5%
2018 25,4%
2019 25,7%

Handelns emv-andel i volym
2008 23,0%
2009 23,1%
2010 23,7%
2011 24,1%
2012 25,5%
2013 26,9%
2014 27,2%
2015 27,7%
2016 28,5%
2017 28,8%
2018 29,6%
2019 29,5%

Läs mer i veckans Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078