23948sdkhjf

Salladsbarer utmanas av krisen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I princip alla företag påverkas nu av coronaepidemin på ett eller annat sätt och då även Picadeli som även de nu ser en tillfälligt minskad försäljning.

Läs också: Greenfood lanserar nytt to go-varumärke

– Det beror framförallt på tre saker, först att folk tillfälligt jobbar hemma, det andra är personalbrist prioritering mellan att fylla på hyllorna och att fylla på salladsdisken och det tredje är rädslan för att man skulle bli smittad av maten, säger Kristoffer Sunér, head of food & quality på Picadeli till Food Supply.

Just rädslan för att bli smittad av maten i salladsdiskarna menar Kristoffer Sunér är obefogad, men förståelig just nu.

– Det är är säkert att äta mat från en salladsbar. Vägen du tar till att plocka din sallad är betydligt farligare än något annat och våra salladsbarer är designade för att vara de säkraste på marknaden. Corona är en droppsmitta och kan inte växa via mat. Men folk är rädda då de inte baserar sitt agerande på kunskap utan emotionell känsla, säger Kristoffer Sunér.

I vissa butiker i centrala storstadsområden där det i princip inte är några affärer alls just nu på grund av att stängda kontor har Picadeli valt att stänga ner salladsbarer. Samtidigt har försäljningen på håll i framförallt bostadsnära områden ökat något.

Läs också: De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Då Picadeli finns i flera olika europeiska länder har krisen haft olika effekter på olika håll. Ingen brist på råvaror har dock märkts. Men då salladsbarerna är särskilt framtagna för att vara så hygieniska som möjligt har Picadeli en särskild utmaning framför sig just nu.

– I början av salladsdiskens start har vi handsprit för konsumenten. Den produkten har det stundtals funnits stor efterfrågan på, men vi har inte haft någon brist, säger Kristoffer Sunér.

Då kunderna just nu väljer bort att plocka ihop sin sallad själv jobbar Picadeli bland annat med att utveckla tillfälliga färdigpackade food-to-go-lösningar.

– Vi befinner oss i en mycket sällsynt och högst oförutsägbar situation. Då justerar vi snabbt om med temporära food-to-go-lösningar i salladsbaren såväl som lägger fokus på att förbereda oss på att ställa kunna ställa om när det vänder. Som de entreprenörer vi är ser vi möjligheter även i tuffa perioder, säger Kristoffer Sunér.

Mer om: Picadeli
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Siljans Chark i konkurs

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Veg of Lund skiftade försäljningen – omsättningen sjönk med 92 procent

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Trots mörka moln – vart fjärde livsmedelsföretag har nyanställt senaste månaden

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

Dessutom avbryter Evanoff Group alla samarbeten med Paolo Roberto.

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Mer handsprit från Spendrups

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Anrikt bageri i konkurs

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Svenskmärknings vd slutar

Blå skyltar för lokalproducerat – gemensamt grepp bland handlare

Så klarade sig Scandi Standard i första kvartalet

Snabbgross med ny skrud i Visby

Rootfruit spår minskad försäljning – men återhämtning i höst

Legendarisk mejeri-vd köper förpackningsföretag

På nytt jobb
Coca-Cola-vd ny vice ordförande på Livsmedelsföretagen

Avsevärt svårare Q2 spås för Corona-bryggaren

Fortsatt minusresultat för Simris Alg

Candy People expanderar över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Ucrete® CS - nytt innovativt golv till livsmedelsindustrin

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Teleskopskenor från KIPP i många olika modeller

Sänd till en kollega

0.125