23948sdkhjf

Lösviktgodiset minskar kraftigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer hygienska lösningar kan vara svaret.

Påsken är traditionellt lösviktsgodiset största högtid men den pågående coronaepidemin och rädslan för att smittas har redan tidigare sett ut att påverka försäljningen. Cloetta har nu gått ut och bekräftat tidigare farhågor om att risken för kundernas efterfrågan nu kommer att "minska kraftigt". Samtidigt styr företaget om till mer förpackade produkter då dessa, trots en minskning i vissa försäljningskanaler ökar i andra.Problemet för många konsumenter är det upplevt ohygieniska med öppna lådor och gemensamma plockskedar. Men det finns mer hygieniska alternativ på marknaden som nu ser sin chans.

Läs också: Cloetta drar tillbaka utdelning – tappar lösviktskontrakt

Mixmo är företaget som utvecklar och marknadsför en lösplockslösning där produkterna aldrig vidrör varken personal eller andra kunder, och dessutom är skyddade från nysningar, eller annat som kan kontaminera. Allt sker med en knapptryckning som gör att godiset, nötterna eller vad det nu kan vara hälls ner i påsen eller burken.

– När jag pratar med folk i branschen uppskattar de ett tapp just nu på mellan 25 och 30 procent, kanske mer, säger Lars-Erik Fogh sales manager på Mixmo,

Mixmos, baserade i Ljungsarp startade 2011 utanför Jönköping ochär idag verksamma i Frankrike, Polen, Thailand och USA via partners. Men lösningen har aldrig riktigt slagit rot i hemlandet Sverige.

– Det gjordes lite tester i Sverige och många var positiva till vår lösning, men sen hände det inget. Vi var väldigt tidiga ute med vår lösning men det är först nu vi ser att intresset för våra produkter har mognat, säger Lars-Erik Fogh.

Läs också: Cloetta: Hittills begränsad coronaeffekt – lösvikt påverkas

Enligt Lars-Erik Fogh finns det dock mycket att vinna på att införa deras lösning, även efter epidemin.

– Många säger att de inte köper lösgodis eller inte låter sina barn köpa lösvikt på grund av hygienskäl och det är nog en större grupp konsumenter som går bort än man tror. Sen är vår lösning billigare i längden då man inte måste städa eller fylla på lika ofta samt att godis som skum och liknande håller sig fräschare och får längre hållbarhet, säger han och fortsätter:

– Just nu letar vi efter investerare då vi vill ta systemet till nästa nivå, göra det mer digitalt, optimera maskinen för olika butiksmiljöer och även installera mätare som kan skicka signaler om när det krävs påfyllning. Går allt rätt så är det här en potentiell exportsuccé.

Mer om: Cloetta | lösvikt | Mixmo
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Siljans Chark i konkurs

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Veg of Lund skiftade försäljningen – omsättningen sjönk med 92 procent

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Trots mörka moln – vart fjärde livsmedelsföretag har nyanställt senaste månaden

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

Dessutom avbryter Evanoff Group alla samarbeten med Paolo Roberto.

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Mer handsprit från Spendrups

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Anrikt bageri i konkurs

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Svenskmärknings vd slutar

Blå skyltar för lokalproducerat – gemensamt grepp bland handlare

Så klarade sig Scandi Standard i första kvartalet

Snabbgross med ny skrud i Visby

Rootfruit spår minskad försäljning – men återhämtning i höst

Legendarisk mejeri-vd köper förpackningsföretag

På nytt jobb
Coca-Cola-vd ny vice ordförande på Livsmedelsföretagen

Avsevärt svårare Q2 spås för Corona-bryggaren

Fortsatt minusresultat för Simris Alg

Candy People expanderar över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Ucrete® CS - nytt innovativt golv till livsmedelsindustrin

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Teleskopskenor från KIPP i många olika modeller

Sänd till en kollega

0.156