23948sdkhjf

Påskmusten sätter nya rekord

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Must lanserades 1910 som ett alternativ till öl, och har fortfarande många likheter med traditionella mörka öl. Musten har en mörk färg, skummar ordentligt och har smak av humle och malt. Julmust och Påskmust har blivit bland det svenskaste som finns och idag kan man knappast tänka sig en svensk påsk utan must.

Läs också: Lavazza och Carlsberg donerar miljoner i coronastöd

Inför påsken 2020 väntas försäljningen av påskmust återigen slå rekord. Tillsammans med ägg och godis är påskmusten en självklarhet på svenskarnas påskbord och försäljningen av påskmust har ökat stadigt år från år. Bara under 2019 ökade den totala påskmustförsäljningen i Sverige med 15,7 procent.

Apotekarnes Påskmust är populärast bland mustvarumärkena och står för nästan 70 procent (68,4) av den totala försäljningen. I fjol ökade Apotekarnas Påskmust med drygt 13 procent.

– År 2005 såldes drygt fyra miljoner liter påskmust i Sverige, att jämföra med i dag då vi dricker över tio miljoner liter, varav enbart Apotekarnes står för cirka sju miljoner, och enligt prognosen kommer Apotekarnes att öka med upp till 10 procent i år, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Samtidigt som påskmusten totalt sett går mot nya försäljningsrekord, märks en ännu starkare trend när det kommer till sockerfri must. Enbart under fjolåret skedde en raketsnabb ökning när försäljningen av sockerfri påskmust gick upp med hela 57 procent.

Läs också: Ny hållbarhetschef på Carlsberg

Även här är Apotekarnes marknadsledande med tre fjärdedelar av den totala försäljningen av sockerfri påskmust i Sverige och till påsken 2020 spås Apotekarnes sockerfria påskmust öka med ytterligare 41 procent.

Även om påskmusten är populär så är det fortfarande julmusten som står för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten. Den senare konsumeras framför allt under några dagar under påsken.

När det gäller Must-konsumtionen finns det vissa regionala skillnader. Svenskarna på västkusten köper mest påskmust. Så här fördelar sig inköpen över landet.

Västra Götaland 20 %.

Läs också: Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Södra Götaland 16 %.

Östra Götaland 15 %.

Västra Svealand 14,5 %.

Stockholm 14 %.

Läs också: Carlsberg tar över Nettos centrallager

Södra Norrland 8 %

Norra Norrland 6 %

Sydöstra Svealand 4 %

Uppsala 2 %

Källa: Försäljningen av påskmust vecka 7-8 2020. Försäljningssiffror påskmust: Nielsen Scanning data och försäljningsstatistik från Carlsberg Sverige

Mer om: Carlsberg
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Siljans Chark i konkurs

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Veg of Lund skiftade försäljningen – omsättningen sjönk med 92 procent

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Trots mörka moln – vart fjärde livsmedelsföretag har nyanställt senaste månaden

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

Dessutom avbryter Evanoff Group alla samarbeten med Paolo Roberto.

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Mer handsprit från Spendrups

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Anrikt bageri i konkurs

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Svenskmärknings vd slutar

Blå skyltar för lokalproducerat – gemensamt grepp bland handlare

Så klarade sig Scandi Standard i första kvartalet

Snabbgross med ny skrud i Visby

Rootfruit spår minskad försäljning – men återhämtning i höst

Legendarisk mejeri-vd köper förpackningsföretag

På nytt jobb
Coca-Cola-vd ny vice ordförande på Livsmedelsföretagen

Avsevärt svårare Q2 spås för Corona-bryggaren

Fortsatt minusresultat för Simris Alg

Candy People expanderar över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Ucrete® CS - nytt innovativt golv till livsmedelsindustrin

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Teleskopskenor från KIPP i många olika modeller

Sänd till en kollega

0.157