23948sdkhjf

Påskmusten sätter nya rekord

Must lanserades 1910 som ett alternativ till öl, och har fortfarande många likheter med traditionella mörka öl. Musten har en mörk färg, skummar ordentligt och har smak av humle och malt. Julmust och Påskmust har blivit bland det svenskaste som finns och idag kan man knappast tänka sig en svensk påsk utan must.

Läs också: Sänkta volymer för Carlsberg

Inför påsken 2020 väntas försäljningen av påskmust återigen slå rekord. Tillsammans med ägg och godis är påskmusten en självklarhet på svenskarnas påskbord och försäljningen av påskmust har ökat stadigt år från år. Bara under 2019 ökade den totala påskmustförsäljningen i Sverige med 15,7 procent.

Apotekarnes Påskmust är populärast bland mustvarumärkena och står för nästan 70 procent (68,4) av den totala försäljningen. I fjol ökade Apotekarnas Påskmust med drygt 13 procent.

– År 2005 såldes drygt fyra miljoner liter påskmust i Sverige, att jämföra med i dag då vi dricker över tio miljoner liter, varav enbart Apotekarnes står för cirka sju miljoner, och enligt prognosen kommer Apotekarnes att öka med upp till 10 procent i år, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Samtidigt som påskmusten totalt sett går mot nya försäljningsrekord, märks en ännu starkare trend när det kommer till sockerfri must. Enbart under fjolåret skedde en raketsnabb ökning när försäljningen av sockerfri påskmust gick upp med hela 57 procent.

Läs också: Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Även här är Apotekarnes marknadsledande med tre fjärdedelar av den totala försäljningen av sockerfri påskmust i Sverige och till påsken 2020 spås Apotekarnes sockerfria påskmust öka med ytterligare 41 procent.

Även om påskmusten är populär så är det fortfarande julmusten som står för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten. Den senare konsumeras framför allt under några dagar under påsken.

När det gäller Must-konsumtionen finns det vissa regionala skillnader. Svenskarna på västkusten köper mest påskmust. Så här fördelar sig inköpen över landet.

Västra Götaland 20 %.

Läs också: Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Södra Götaland 16 %.

Östra Götaland 15 %.

Västra Svealand 14,5 %.

Stockholm 14 %.

Läs också: Lavazza och Carlsberg donerar miljoner i coronastöd

Södra Norrland 8 %

Norra Norrland 6 %

Sydöstra Svealand 4 %

Uppsala 2 %

Källa: Försäljningen av påskmust vecka 7-8 2020. Försäljningssiffror påskmust: Nielsen Scanning data och försäljningsstatistik från Carlsberg Sverige

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094