23948sdkhjf

Svensk kycklingframgång för Atria

Ökad försäljning och positivt resultat i första kvartalet.

Atria har haft en kämpig period bakom sig men i det första kvartalet 2020 visar koncernen starka siffror med ett positivt rörelseresultat på 2,2 miljoner euro(-2,8) och en försäljning på 356,7 miljoner (336,4), det framgår av företagets senaste kvartalsrapport.

Försäljningen ökade i samtliga affärsområden. I Finland beror detta delvis på exporten till Kina och i Sverige den ökade försäljningen från 66,6 miljoner euro till 71,5 miljoner till den ökande kycklingsförsäljningen. Sverige visar fortfarande ett negativt resultat men har lyckats halvera sin förlust från 4,1 miljoner till minus 2,1.

Atria konstaterar att samtliga marknader påverkats av coronaepidemin. 

– Atrias nettoförsäljning för det första kvartalet 2020 växte med 6 procent i jämförelse med samma period förra året. Ungefär hälften av den ökningen är resultatet av högre försäljning under slutet av mars då många förberedde sig för den exceptionella situationen orsakad av coronaviruset genom att öka sina livsmedelsinköp. Det här beteendet har varit jämförbart i alla de länder där Atria producerat livsmedel, säger Atrias vd Juha Grön i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062