23948sdkhjf

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Partner in Pet Food köper Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent Doggy AB från investmentbolaget NDX Group. Övertagandet väntas ske i augusti.

Läs också: Ny vd på Doggy

Doggy AB, med varumärken som Doggy, Mjau och Bozita, har haft en bra tillväxt. Företaget omsätter i dag cirka 600 miljoner kronor och har omkring 200 anställda. 

– Vi är väldigt tacksamma för våra år tillsammans med NDX Group, vars investeringar i både produktion och varumärken har förädlat vår produktportfölj ytterligare och skapat fin tillväxt. Nu ser vi fram emot nästa spännande steg på resan, tillsammans med våra nya och lika entusiastiska ägare, säger Magnus Sjösten, vd på Doggy AB.

Partner in Pet Food (PPF) är en europeisk branschjätte som är verksam i 38 länder och årligen producerar cirka 500 000 ton foder för hundar och katter. Med Doggys välkända varumärken i portföljen får PPF ett bredare utbud, ännu bättre geografisk täckning och en mer tydlig närvaro i Norden.

Affären med PPF förväntas slutföras till fullo i augusti 2020, efter sedvanliga regulatoriska godkännanden. Doggy blir då del av PPF-familjen, men det dagliga arbetet kommer även fortsättningsvis att drivas under den lokala ledningen i Vårgårda.

– Våra nya ägare betraktar Doggy AB och våra varumärken som ett oerhört starkt tillskott och förvärvet går helt i linje med deras långsiktiga strategi att utöka verksamheten, addera fler marknader och växla upp sin närvaro online. För Doggys del är detta en oerhört spännande utveckling. Det finns en enorm tillväxtpotential och mängder av synergieffekter i att ansluta till en organisation av PPF:s storlek, säger Magnus Sjösten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094