23948sdkhjf

Kraftig ökning för tobaksfritt nikotinsnus

Zyn, Lyft och Nordic Spirit ökar starkt.

Swedish Match tobaksfria nikotinprodukt Zyn hade en volymtillväxt i Sverige på 128 procent i det andra kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. Zyns svenska marknadsandel inom segmentet steg under kvartalet till drygt 26 procent, jämfört med knappt 22 procent i fjol.

Det framgår av ett pressmeddelande från Nordic Snus, som ägs av Japan Tobacco
International. Sverigeettan Lyft, som säljs av British American Tobacco, visade en volymtillväxt på 78 procent och en minskad andel av den svenska marknaden till strax under 60 procent (62). Nordic Snus tobaksfria nikotinportionsproduk Nordic Spirit hade en volymökning på 100 procent och en marknadsandel på 3,7 procent (3,5).

Nordic Snus svenska försäljning av det traditionella snuset ökade med drygt 12  procent i det andra kvartalet räknat i volym. Den totala svenska snusmarknaden steg samtidigt med 1,8 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

"Försäljningen av snus och nikotinportioner har ännu inte påverkats negativt
av pandemin, utan fortsätter att visa starka siffror. Nordic Snus ökar återigen volymerna mer än marknadssnittet i båda produktkategorierna", heter det i pressmeddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064