23948sdkhjf

Ökad förlust och omsättning för Mackmyra

Det svenska whiskybolaget Mackmyra redovisar ett resultat efter skatt på  minus 7,1 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020  (-4,1).  Rörelseresultatet under perioden blev  minus 4,6 miljoner kronor (-1,3).

Samtidigt ökade företagets nettoomsättning till 21,7 miljoner kronor (20,6) med en försäljningstillväxt på 5 procent (2) exklusive alkoholskatt. Flaskförsäljningen minskade under kvartalet till 10,9 MSEK (12,5), vilket framförallt beror på nedstängningen under pandemin vilket framförallt för Mackmyra påverkade försäljningen i Tyskland och inom områdena Travel Retail, Bordershops och Private Brand.

– Med beaktande av den nedstängning som vi bevittnat i Europa och de restriktioner att möta kunder som Mackmyra upplevt är det med stor tillfredställelse som vi uppvisar positiv tillväxt. Mackmyras normala försäljning av flaskor, fat och upplevelser har kompletterats med tillverkning och försäljning av handsprit som under kvartalet bidrog till att stärka kassaflöde och resultat, skriver företaget i kvartalsrapporten. 

Den tillfälliga tillverkningen och försäljningen av handsprit, där försäljningen uppgick till 2,6 miljoner kronor, kommer att på grund av ändrade marknadsförutsättningar att avvecklas under årets tredje kvartal.

–Framöver kommer stort fokus för Mackmyra vara att höja bruttomarginalerna, såväl genom selektiva prishöjningar som genom en omfattande genomgång av alla ingående delar i kostnader för såld vara. Därutöver kommer också fokus ligga på att sänka de operativa kostnaderna, skriver vd Johan Larsson i vd-ordet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156