23948sdkhjf

Ökad förlust för Veg of Lund

Veg of Lund, som utvecklar och säljer växtbaserade livsmedel, redovisar en nettoomsättning för det tredje kvartalet 2020 på 0,5 miljoner kronor (0,5).

Effekterna från coronaviruset och osäkerheten kring virusets spridning har 
påverkat försäljningen under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till -3,8 miljoner kronor (-3,2).

Covid-19-effekter fortsätter påverka bolagets försäljning men uppmuntrande 
signaler ses från Kina, enligt rapporten.

"Den svenska och engelska marknaden visade en stabil utveckling på en låg nivå till följd av pandemin. Från den kinesiska marknaden fick vi samtidigt positiva signaler och kvartalets försäljning kom därmed att ligga i nivå med motsvarande kvartal 2019", kommenterar vd Thomas Olander.

Parallellt med bolagets fokus på försäljning av befintliga produkter pågår arbetet med förberedelserna för lanseringen av Veg of Lunds potatismjölk. Fördröjningar till följd av covid-19 fortsatte under tredje kvartalet och bolagets samt dess samarbetsparter har anpassat sig till den rådande situationen.

"Detta betyder att nuvarande plan att lansera potatismjölken under första halvåret 2021 bedöms vara realiserbar", skriver vd.  

Veg of Lund inledde tidigare i somras ett samarbete med en kinesisk aktör där 
försäljning sker via två "stora" e-handelsplattformar. Bolaget uppger att 
bemötandet från marknaden har varit positiv.

"Till följd av en stor efterfrågan har våra produkter periodvis varit slutsålda på shoppingplattformen Taobao Live och volymerna har under kvartalet ökat över förväntan. Vi har goda förhoppningar om att kunna öka försäljningsvolymerna under de kommande månaderna", skriver Thomas Olander. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078