23948sdkhjf

Högre rörelseintäkter för Eatgood

Spotlight-listade Eatgood, som säljer en luftfriteringsmaskin, redovisar rörelseintäkter om 1,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020 (0,3). 

Resultatet efter finansiella kostnader och intäkter blev -0,7 miljoner kronor (-1,7).

Under kvartalet skedde bolagets försäljning huvudsakligen på den svenska marknaden och till en mindre del på den internationella exportsidan. 

"Vi är väldigt tacksamma för att Sverige har hållits halvöppet och att vi kunnat få till en ökad försäljningsvolym i Sverige under detta tredje kvartalet", skriver Eatgood i rapporten och pekar på att affärer som skjutits upp förhoppningsvis återupptas efter att covid-19-läget stabiliserats. 

Internationella aktiviteter har dock drabbats negativt på grund olika restriktioner och reseförbud. 

"Dessa restriktioner och förbud har också påverkat all form av mässaktivitet förutom ett undantag i Thailand, Bangkok", skriver Eatgood. 

Kvartalets negativa resultat hänvisas främst till utvecklingen av coronapandemin där affärer har skjutits upp. 

"Under tredje kvartalet kan vi konstatera att mer eller mindre alla våra marknader var nedstängda med undantag för Sverige och för en ny återförsäljare inom marinbranschen, Southern Contracts i Storbritannien", skriver Eatgood i rapporten. 

Fortsatta neddragningar om 60 procent av personalens arbetstid har gjorts under tredje kvartalet genom korttidspermittering.

För framtiden kommer Eatgood lägga fokus på positioneringen av den nya godkända certifierade fyra-ledade Lightfry-enheten för USA-marknaden. 

"Vi har insett hur mycket mer möjliga användare och fler enheter samt kunder som kan göra installationer mer likt plug and play utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar med en fyra-ledad Lightfry", skriver bolaget. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156