23948sdkhjf

Årets matbluff – alla finalister: ”Borde heta karibisk honung – inte svensk”

Honung från Kuba som konsumenterna tror är svensk och ”kallpressad” cider där koncernens vd beskrivs som cidermakaren. Här är de fem finalisterna som kan ta hem antipriset Årets matbluff 2020.

För sjätte året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset Årets matbluff. Syftet är att främja tydlig kommunikation – där konsumenten enkelt förstår vad de handlar.

– Kunderna fattar väldigt snabba beslut i landets butiker vilket producenterna utnyttjar genom bristfällig kommunikation på produkternas framsida. Det här är ett sätt för konsumenter att sätta ned foten, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara och jurymedlem i Årets matbluff, till Fri Köpenskap.

Rekordmånga nomineringar, 184 stycken, har inkommit från landets konsumenter under året och dessa har nu juryn sållat ned till fem finalister. En av dem är Herrljungas alkoholfria Anno69 äppelcider.

– Här försöker man på alla sätt ge sken av att produkten är särskilt hantverksmässig. Cider, som egentligen är ett äppelvin, behöver innehålla minst 15 procent äppelmust i Sverige. Den här produkten innehåller bara 25 procent och dessutom är det så lite som 5 procent som är kallpressat. Resten köps in någonstans ifrån EU – förmodligen inte ens från Sverige, berättar Björn Bernhardson.

Och bluffen slutar inte där, menar han.

– Flaskorna säljs i lite lyxigare flaskor som ska påminna om hantverk. I snygg stil har man dessutom skrivit under med cidermakarens namn, som vid närmare efterforskning visar sig vara företages koncernvd. Att han skulle vara cidermakaren känns inte särskilt sannolikt.

En annan av årets finalister är Svensk honungsförädlings ekologiska blomsterhonung. Här är det bland annat själva företagsnamnet, Svensk honungsförädling, som spelar konsumenterna ett spratt – menar Björn Bernhardson.

Det är så klart inte fel eller olagligt att skylta tydligt med sitt företagsnamn och undvika att tala om att honungen är kubansk, men när konsumenten fattar sitt snabba beslut i butiken så får man intrycket av att det rör sig om svensk honung. Då blir man nog ganska förvånad när man sedan sitter hemma vid köksbordet och inser att honungen i själva verket kommer från Kuba.

Vinnaren av Årets matbluff koras genom en offentlig omröstning som startas nu och vars resultat presenteras den 20 januari. Konsumentföreningens förhoppning är att tävlingen ska få branschen att tänka till och förändra sig.

– Många produkter som tidigare varit finalister i Årets matbluff har antingen plockats bort eller korrigerats och på så sätt blivit mindre bluffiga, berättar Björn Bernhardson.

Hur tycker du att produktkommunikationen har förändrats över tid? Har det blivit mer bluffigt?

– Det är så klart svårt att mäta men min känsla är att producenterna driver på varandra att flytta fram sina positioner när ingen säger ifrån. Det känns som att man tänker att ”det gick ju bra att göra sådär så då kan vi prova såhär”. Det här är ett sätt att försöka säga ifrån från konsumenthåll.

Finalisterna med Äkta varas nomineringstexter:

Svensk honungsförädling, Blomsterhonung, ekologisk
Motivering: Köper du den här flaskan utgår du förmodligen från att honungen är svensk. Den blågula etiketten med texten »Svensk honungsförädling« skapar intrycket av att det handlar om inhemsk vara. Men i själva verket har den producerats i något av lågprisländerna Mexiko, Brasilien, Bulgarien och Kuba. Namnet blomsterhonung är heller inte så märkvärdigt som det låter. Merparten av den honung som produceras i världen kommer från bin som hämtat sin nektar från någon form av blommor.

Pop! Bakery, Smördeg

Motivering: Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja.

Herrljunga cider, Anno69 äppelcider, alkoholfri

Motivering: Denna dryck utstrålar kvalitet. Den kallas "hantverkscider" och äpplena är dessutom "kallpressade". Flaskan pryds av en gyllene dekor med text som ser ut att vara handskriven, och cidermakaren har till och med skrivit dit sitt namn. Men drycken produceras i ciderjätten Herrljungas fabrik och Johan Branmark är ingen annan än koncernens vd. Innehållet utgörs endast av 25 procent äppeljuice, vilket är ungefär lika lite som i vanlig industricider. Enbart fem procent av juicen är kallpressad. I övrigt består drycken, i likhet med annan ciderläsk, av vatten, socker, äppelsyra, konserveringsmedel och den föga hantverksmässiga ingrediensen äppelarom.

Max, Sourcream & pepper dressing

Motivering: När hamburgerkedjan har börjat sälja sin dressing i vanlig butik behåller man produktnamnet men tar bort den viktigaste ingrediensen. Den här dressingen innehåller ingen som helst sourcream. Faktiskt ingen mejeriprodukt alls, medger tillverkarens kundtjänst. I den version som säljs i Max restauranger ingår däremot filmjölk i receptet. Inte sourcream (gräddfil/crème fraiche) det heller, men i alla fall lite mindre bluffigt.

Estrella, Nötmix honung & salt

Motivering:Socker är fult, honung fint. Därför gör den här tillverkaren sitt bästa för att framställa sin produkt som så honungsrostad som möjligt. Ordet finns på flera ställen på förpackningen, där även en traditionell honungsslev avbildas. Ändå består nötternas söta ytskikt mest av vanligt socker. Av 35 gram sockerarter utgörs bara två ynka gram av honung. Med andra ord är det mer honung påsen än i den.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.064