23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Glassigt år för producenterna

År 2020 blev ett starkt år för glassföretagen då dessa ökade volymmässigt med nära nio procent enligt nya siffror från Nielsen. Som så mycket annat under året pekar det mesta på att den rådande pandemin haft en stark påverkan på försäljningen. 

– Vi  har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året, säger Dan Bengtsson, marknadschef på Sia Glass i en kommentar

Den absolut största succén hos Sia Glass har varit glassbåten. Nästan 14 miljoner båtar har sålts i butikerna under året.

Av de tre stora aktörerna ökade Sia Glass sin volym med 10,9 procent, följt av Triumf Glass 9,8 procent och GB Glace med 8,5 procent. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125