23948sdkhjf

Är mjölkkannan på väg tillbaka?

Är det möjligt att köpa vardagliga produkter utan att det leder till avfall? Ja, det tänker Orkla i Norge ta reda på.

Tillsammans med två andra aktörer utvecklar Orkla en tjänst där konsumenter kan köpa produkter utan förpackning. Projektet får nu stöd från Handelens Miljøfond.

– Plastavfall är en av våra största miljöutmaningar, och en av de viktigaste sakerna vi kan göra är att se till att plasten kommer in i en cirkulär värdekedja, så att den kan användas om och om igen, säger Bård Bringsrud Svensen i Orkla.

Hon menar att det finns ett stort intresse.

– Det är angeläget att införa bra cirkulära lösningar! Viljan är stor, men det här är så nytt, så här behöver vi hjälp från fler. Därför är vi glada över att ha fått stöd för detta projekt där vi tillsammans med innovationsbyråerna Bakken & Bæck och Æra kommer att försöka lösa de miljöutmaningar som är förknippade med engångsförpackningar, säger Bård Bringsrud Svensen i Orkla.

Genom samarbetsprojektet "Essentials" kommer de tre aktörerna att utveckla en återanvändningslösning vilket säkerställer att människor får de dagliga produkterna de använder dagligen enkelt och säkert levereras till dörren i en återanvändbar och hållbar förpackning. Projektet får stöd från Handelens Miljøfond.

– Om tio år tror jag att vi kommer att tycka att det var konstigt att vi använde och kastade en 30 gram plastflaska varje gång vi skulle ha lite mer tvål. Vi måste gå bort från engångsprodukter och Orklas Essentials-tjänst är ett steg i rätt riktning. Handelens Miljøfond stöder gärna ett företag som leder vägen. Sådan innovation behövs från alla företag och för tusentals engångsprodukter. För varje ton plast vi inte använder minskar vi koldioxidutsläppen med minst 2,5 ton, för att inte tala om den kullen vi undviker, säger Rasmus Hansson, chef för Handelens Miljøfond.

Tjänsten kommer att göra återanvändning av förpackningar lätt i vardagen och därmed skapa ett verkligt alternativ till dagens beroende av kortlivad förpackningsplast. Essentials är en cirkulär tjänst för alla hushåll och säkerställer säker leverans av vardagsprodukter - helt utan avfall.

– Vi vet att människor vill göra hållbara val, men det saknas fortfarande bra tjänster och system för att kunna göra det. Vår ambition med Essentials är att utveckla en helt ny tjänst och ett system för cirkularitet i vardagsprodukter. Stödet från Handelens Miljøfond är en stark bekräftelse på vikten av att hitta bra framtidsinriktade lösningar för de flesta, säger Øystein Hagen, VD för Æra Strategic Innovation.

En nyligen genomförd undersökning utförd av Ipsos på uppdrag av Orkla visar att sex av tio norrmän anser att plast i havet är den största miljöutmaningen. Återvinning är mycket viktigt för många och 67 procent anser att det är viktigt för köpbeslutet. Undersökningen visar också att en av två konsumenter föredrar att köpa produkter som de vet har en lägre klimatpåverkan.

– Vi vill göra det lättare att göra hållbara val och tror att vi måste göra saker annorlunda i framtiden. Men om vi ska lyckas är det helt avgörande att vi arbetar tillsammans och hittar lösningar tillsammans! Det öppnar helt nya möjligheter, som vi nu ser i detta samarbete, säger Bringsrud Svensen.

– Projektet är i en tidig utforskande fas där både den faktiska återanvändningsförpackningen och hela logistiken kring beställning och hemleverans designas och testas. Om allt går enligt plan mot sommaren kommer systemet att rullas ut gradvis under hösten, avslutar han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078