23948sdkhjf

Butik nära konkurs på grund av regelkrångel med Livsmedelsverket och Brexit

The british shop har hamnat i en rejäl regelsoppa tillsammans med Livsmedelsverket. ”Jag har inget som helst förtroende för myndigheten längre”.

The british shop i Göteborg, som säljer brittiska livsmedel, har varit nära att gå under när varor under lång tid fastnat vid gränsen.

I mer än två veckor stod sex pallar fast i Livsmedelsverkets gränskontroll i Göteborgs hamn. Enligt myndigheten var dokument ofullständiga samtidigt som ägarna Paul Linbourne och Rosie McClune gjorde allt de kunde för att tillgodose myndighetens krav. Gång på gång stötte de däremot på bekymmer och under tiden var hyllorna tomma.

– Jag har inget som helst förtroende för myndigheten längre, säger Paul Linbourne till Tidningen Näringslivet.

Orsaken är ett nytt EU-direktiv från den 21 april som syftar till att skärpa granskningen av varor utanför EU. Livsmedelsverket måste nu gränskontrollera alla sammansatta livsmedel som innehåller minsta spår av animaliska och vegetabiliska ingredienser vilket alltså nu även omfattar Storbritannien. 

Paul Linbourne och Rosie McClune menar att de varit ute i god tid för att ta höjd för ökad administration. Handlarna tog hjälp av en tullagent för att informera sig och har samlat in de olika referensnummer som krävs för att styrka att varorna kommer från godkända anläggningar i Storbritannien. Men det räckte inte för Livsmedelsverket.
– De stoppade vår leverans och krävde att packa ur våra varor för att granska dem individuellt. Jag förstår inte varför. Vi tog fram referensnummer som visade att varorna kommer från en redan kontrollerad plats, varför behövde de kontrolleras igen? Det blev ju bara en massa dubbelarbete, säger Paul Linbourne till tidningen.

Istället behövde de ringa runt till vartenda företag de importerar från och ta reda på var dessa i sin tur köper sin mjöl, sina ägg och sin honung. 
– Häromdagen pratade jag till exempel med Kellogg’s för att fråga var de får sin honung ifrån. De var tvungna att kontakta vd:n för att kolla om de kunde lämna ut den här typen av information. Det är jättekänsliga frågor för många företag.

Kompletteringarna som myndigheten krävde saknar proportioner, menar Paul Linbourne. 
– En av produkterna som behövde kontrolleras var till exempel våra karaktäristiska cheddar- och lökchips. Vi pratar om en produkt som innehåller 0,33 procent mjölk, säger Paul Linbourne.

Vid flera tillfällen har handlarna försökt skapa dialog med Livsmedelsverket kring hur intygen ska fyllas i. 
– Många gånger när vi har kontaktat dem har de svarat att de inte kan svara på våra frågor. Vissa gånger har de inte svarat alls. Jag erbjöd till och med tio olika alternativ för att få in godset till butiken, men inte ens då bemödade de sig med ett svar. Vi har till och med föreslagit att de ska kassera alla varor som kräver gränskontroll och släppa igenom det som bara behöver granskas årligen. Men vi fick ingen respons där heller, säger Paul Linbourne till TN.

Kommunikationen har också varit bristande anser handlarna. Informationen har bara funnits på hemsidan och när de sökt hjälp har Livsmedelsverket svarat både att de inte visste vad som gällde samt att de haft brist på tid och resurser för att ge service. 
– Det här var vår första leverans sedan regelverket kom på plats och vi är förmodligen bland de första som har påverkats. Men om myndigheten fortsätter att uppvisa en bristande service, vågar jag inte ens föreställa mig hur det kommer att se ut kring juletid. 
Konsekvenserna har varit så allvarliga att Paul Linbourne och Rosie McClune skickat in en anmälan till Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (Efsa) för att förbättra regelverket.

Livsmedelsverket beklagar att butiken drabbats men menar att de har ett regelverk att förhålla sig till.
– Jag kan förstå att det finns en frustration. Men vi har inte på något sätt arbetat ineffektivt eller varit besvärliga utan vi har försökt gå företaget tillmötes. Det är såklart tråkigt att varor från Storbritannien måste kontrolleras på det här sättet. Men vi har ett nytt regelverk och det är inget som vi bestämmer över eller kan påverka, säger Eirikur Einarsson, områdeschef för Område Kontroll på Livsmedelsverket till Tidningen Näringslivet.
– The British Shop var tyvärr ett av de första företagen som behövde anpassa sig till de nya reglerna och eftersom allt var så nytt så kanske det var lite otydligt vad som gällde, säger Annika Sundström, teamchef på Livsmedelsverkets gränskontroll.

Under fredagen släpptes The British Shops gods slutligen igenom men Paul Lindbourne tror att det bara är en liten del av det regelkrångel som väntar Sveriges importörer. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062