23948sdkhjf

Lohilo tyngs av pandemieffekter

Functional Foods-företaget Lohilo Foods, vars aktie handlas på First North, redovisar en nettoomsättning på 60,3 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021, en minskning med drygt 8 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Den organiska tillväxten justerat för förvärv och avslutande distributionsuppdrag uppgick till -3,1 procent.

Tillväxten för egna varumärken uppgick till -7,7 procent. Tillväxten påverkas negativt på grund av rådande brist på aluminiumburkar i Europa till följd av pandemin, skriver bolaget i sin rapport.

Bruttomarginalen förbättrades till 35,1 procent (34,9).

Ebita-resultatet uppgick till -9,2 miljoner kronor (2,2) och rörelseresultatet blev -11,9 miljoner kronor (0,6).

Periodens resultat uppgick till -9,8 miljoner kronor (0,1) motsvarande ett -0:64 kronor per aktie (0:01).

Lohilo Foods brottas fortfarande med negativa faktorer såsom leveransproblem av råmaterial, begränsningar inom exporten som är påverkad av pandemirestriktioner samt upphörande distribution av varumärket Nick's.

Det framgår av delårsrapporten.

"Under 2020 så påbörjades uppbyggnaden av en ny organisation anpassad för ett tillväxtmål som inte har uppnåtts. Kostnaderna har således haft en större negativ påverkan på vårt nettoresultat än väntat. Glädjande är att vi fortsätter att förbättra vår bruttomarginal, vilket är mycket positivt och något som vi kommer fortsätta att förbättra under kommande år", skriver vd Richard Hertvig i rapporten.

Han uppger att hans målsättning är att under 2022 vända resultatet och skapa lönsamhet i koncernen. Det ska ske genom ökat fokus på försäljning med bibehållen eller förbättrad marginal samt minska kostnaderna.

"Med fokus på ökad lönsamhet kommer vi att kunna leverera positivt resultat redan under sommarmånaderna 2022 i takt med att vår goda tillväxt åter vänder uppåt förutsatt att pandemin klingar av", skriver han.

Det egna varumärket Lohilo hade ett bra resultat under kvartalet.

"Vi ser en stadig ökning i efterfrågan på Lohilo-glass, där vi växer snabbare än kategorin … Det som påverkar kvartalet kraftigt är stycksaksförsäljningen under varumärket Lohilo i Finland där vi genomfört en produktförändring med temporärt försämrad distribution. Detta har resulterat i en nedgång av exporten i kvartalet om -38 procent mot föregående år", skriver vd.

Han beskriver likviditetssitutationen som ansträngd. Styrelsen har beslutat att kalla till en extra bolagsstämma för att genomföra en nyemission som sker under det fjärde kvartalet i år. För att säkra likviditeten fram till nyemissionen är klar har Lohilo, förutom kreditfaciliteten från bolagets huvudägare, beviljats ett brygglån om 10 miljoner kronor, varav 7 var utnyttjat under september.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109