23948sdkhjf

Löfbergs nya vd: ”Kaffet blir dyrare – det är ofrånkomligt”

Löfbergs nya vd Anders Fredriksson kommer till en mogen bransch där vanans makt hela tiden samsas med nya innovationer, smaker och trender.

Anders Fredriksson har, när Fri Köpenskap pratar med honom, varit vd på Löfbergs i snart två månader. Närmast kommer han från Norrmejerier där han verkat som vd de senaste fem åren, och han ser både skillnader och likheter mellan de två företagen.

– Löfbergs sourcar sin råvara på en global marknad liksom kemiindustrin där jag tidigare jobbat. Men när varorna ska ut till handeln är det väldigt likt. Sedan är Norrmejerier väldigt duktiga på att bygga varumärken, se till exempel Västerbottensost. Det är något jag definitivt tar med mig till Löfbergs, säger han. Känner du dig varm i kläderna efter två månader på nya jobbet?

– Man har ju sex månaders uppsägningstid och den tiden på helger och kvällar har jag använt bra.

Jag har fått ett bra mottagande av anställda och styrelse. Sen har pendlandet funkat bra och det digitala kvantumhoppet vi alla fått ta under pandemin fungerat bra det med, säger han. Liksom alla andra livsmedelsföretag har även Löfbergs ställts inför särskilda utmaningar under pandemin utöver ändrade mötesrutiner, inte minst då företaget verkar både inom dagligvaruhandeln och horeca.

– Löfbergs är ju väldigt starka i kafé och restauranger och då lider man verkligen med de aktörerna. Men vi har kunnat kompenserat ganska bra i dagligvaruhandeln. Sedan har vi fått kapa viss produktion till förmån för annan med olika blends som behövts justeras och produktionslinjer som fått ställas om. Samtidigt har efterfrågan på hela bönor ökat vilket har varit lägligt då vi just byggt ett nytt rosteri för det, säger Anders Fredriksson.

Men även om det har varit en tuff period för restauranger och kaféer tror Anders Fredriksson

Anders Fredriksson

Titel: VD Löfbergs
Ålder: 50
Familj: Fru, Marie. Tre barn Lisa, Karl och Tom.
Fritidsintressen: Utförsåkning och friluftsliv i största allmänhet, löpning, segling.
Utbildning: Teknisk Fysik KTH, MBA Handelshögskolan. 
Bakgrund: VD Norrmejerier, vd Sekab .
Förebild: Steve Jobs, Göran Gezelius, styrelseledamot, och Bruce Springsteen.
Bästa beslutet just nu: Säga ja till att börja på Löfbergs.

att det nu kommer att vända och att mycket kommer att återgå till hur det var innan pandemin. – Människan har kollektivt dåligt minne. Vrider vi fram klockan fem år så kommer det finnas kvarvarande effekter kvar, ja. Just det här kvanthoppet med distansmöten kommer till exempel finnas kvar, men vi är sociala varelser och vi kommer ta oss tillbaka till sociala mötesplatser som kaféer, säger Anders Fredriksson och fortsätter:

– I det korta perspektivet kommer det bli ett väldigt drag på restauranger då det varit helt stilla i två års tid. Sedan kommer det bli väldigt intressant att se hur dagligvaruhandlarna jobbar med att bli naturliga mötesplatser med servering och så vidare. Det kommer vi nog se mer av. Vi kommer se fler omnikanaler överlag.

Går det att utveckla kaffe inom dagligvaruhandeln? Är folk inte väldigt fästa vid sina rutiner?

 – Det är bara att titta på sin egen konsumtion. Där har man morgonkoppen ja och där vill man ha det man är van vid. Men senare på dagen är man lite mer äventyrlig. Titta till exempel på cold brew som vuxit väldigt mycket. Det är en sådan trend som börjar på kaféerna men som sen flyttar hem. Liknande ser vi när det gäller till exempel slow brew och pour over som också börjar ta fart.

Löfbergs har som många andra livsmedelsföretag fått se råvarupriserna öka den senaste tiden och just kaffebranschen är extra utsatt just nu. Vilket kommer att ge effekter i hela värdekedjan.

 – Det är tre saker som samverkat i en perfekt storm. Först köld i somras som sen följdes av en torka och till det ska man lägga till jätteproblemet med frakt där containerpriserna rusat i höjden. Kaffet kommer bli dyrare, det är ofrånkomligt. Jag kan nog tänka mig att ett paket kaffe kan bli 6–7 kronor dyrare men det kommer inte att bli så mycket per kopp.

Kaffeföretag har tidigare fått kritik för att de minskat förpackningarna istället för att höja priset, kommer ni att göra något sådant?

– Vi har inga planer på att ändra storleken på våra paket nej.

  1. Vad har du fokuserat på hittills? De första veckorna har det varit väldigt mycket fokus på att träffa så många som möjligt i företaget och lära sig företagets affär.
  2. Vad är viktigast just nu?  För branschen och för företaget så är det öppningen av samhället efter covid.
  3. Vad händer inom 5 år?  Jag tror att hållbarhet och cirkulär transformation är den absolut viktigaste frågan. Det är samhällets största utmaning.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125