23948sdkhjf

Snart är hälften av all läsk sockerfri

Sockerfri läsk har ökat med 200 procent de senaste tio åren.

Den sockerfria läsken tar stadigt men säkert marknadsandelar från den sockrade läsken i Sverige. Under 2021 ökade försäljning med 14 procent och på tio år rör det sig om en ökning med nästan 200 procent, det visar preliminära siffror från Svensk Dryckesstatistik som Sveriges Bryggerier tar fram i samarbete med Delfi.

Den sockerfria läsken har vuxit på bekostnad den sockrade läsken som under samma tioårsperiod minskat med 26 procent, eller 16 liter per capita och idag är nästan hälften av all läsk, 48 procent, sockerfri.

–  Vi ser en ökad medvetenhet och vilja hos konsumenterna att kontrollera sitt sockerintag och branschen har varit högst delaktig i den omställningen. Innovationstakten är hög hos de svenska läskproducenterna som har jobbat hårt under flera år för att ta fram bra sockerfria dryckesalternativ samt reducera sockerhalten i befintliga produkter. Vi har ambitiösa mål och satsningar på produkter med lägre sockerhalt kommer bara att fortsätta öka, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125