23948sdkhjf

Svensk pantlösning på export till Frankrike

&Repeat går in i Frankrike – tecknar exklusivt avtal med Europas ledande aktör inom virtuella restauranger.

Svenska &Repeat som tillhandahåller pantsystem för engångsförpackningar i food-service sektorn etablerar sig nu på den franska marknaden.

Precis som i Sverige är återvinningsgraden av engångsförpackningar låg i Frankrike. &Repeats tjänst skapar ett nätverk av restauranger och konsumenter som tillsammans kan bidra till en mer hållbar konsumtion av förpackningar. Tjänsten belönar kunder som återvinner sina förpackningar med ett cashback-system, som de sedan kan spendera på partnerrestauranger. Samtidigt utvecklar &Repeat nu nya tjänster för återanvändningsbara förpackningar.

–  Vi är mycket glada över att kunna lansera i Frankrike, gastronomins hemland. &Repeat siktar på att bli det första företaget i Frankrike som erbjuder ett fullserviceerbjudande för både återanvändning och återvinning av matförpackningar. Vi vill hjälpa restaurangbranschen med omställningen till en mer hållbar konsumtion av förpackningar och har byggt den lösning som vi menar saknades på marknaden, säger Tor Espen Steinvik, VD för &Repeat.

I december 2020 lanserades &Repeat på 30 restauranger i Stockholm. Lite mer än ett år senare har ca 400 restauranger över hela Sverige anslutit sig till återvinningstjänsten. Nu när tjänsten lanseras i Frankrike har väletablerade aktörer anslutit sig till tjänsten från start.

Not So Dark, vars varumärken som Como Kitchen, Gaïa, Coquillettes Oui Maman, Vegedal, Vtacos, Pidz och Walida finns på 150 virtuella restauranger, det vill säga restauranger som endast är tillgängliga på leveransplattformar. Även kedjan Bagelstein som finns på 90 platser i Frankrike har anslutit till tjänsten.

För Not So Dark är engångsförpackningar en utmaning som de är måna att lösa tillsammans med &Repeat och sina kunder.

– Som en stor aktör inom matleveranser är engångsförpackningar ett stort bekymmer för oss. Avfallshanteringen kommer i slutet av kedjan, men det betyder inte att vi överger den. Vi vill positionera oss som en pionjär inom återvinning av förpackningar, därför är vi glada över att samarbeta med &Repeat. Vi ska nu utbilda våra konsumenter att anta mer ansvarsfulla och därmed miljövänligare vanor, förklarar Alexandre Haggai, grundare och VD för Not So Dark.

Snabbmatsindustrin i Frankrike genererar över 220 000 ton förpackningar årligen, varav merparten är engångsbehållare av plast. 88 % av det avfall som samlas in i floder och vid kusten kommer från take-away förpackningar. Sedan mars 2021 har ministeriet för ekologisk omställning i Frankrike fastställt avfallsminskningsmål som är specifika för hämtmat och mat som levereras till hem.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.11