23948sdkhjf

Ekologiskt blir mer lågprisnisch i handelns kampanjer

Kampanjtrycket i den svenska dagligvaruhandeln fortsätter att öka. Mest av alla ökade Lidl, som nu också gör flest kampanjer. Kedjan går samtidigt mot strömmen och ökar de ekologiska kampanjerna.

Under 2021 gjordes 45 180 rikskampanjer, visar Matpriskollens unika statistik. Det är en ökning från 2020, trots att året innehöll en vecka mindre.

Mest av alla kampanjar den framgångsrika lågprisaktören Lidl, som dessutom var den kedja som ökade sin kampanjaktivitet mest, 30,4 procent. Mest ökade de antalet kampanjer för färdigmat.

Tvåan i ”kampanjkampen”, City Gross, har däremot minskat sin kampanjaktivitet successivt under flera år. Till 2021 var de den kedja som minskade sin kampanjaktivitet mest, 7,5 procent.

En mycket tydlig trend är att kampanjerna för ekologiska varor fortsätter att minska. De är mer eller mindre i fritt fall, och minskade under året med 15 procent.

Med ett par viktiga undantag, de framgångsrika lågpriskedjorna Lidl och Willys ökade sina ekologiska kampanjer kraftigt. Lidl med mer än 50 procent. Även Coop Vardagshandel ökade sina ekokampanjer.

– Fortsätter samma utveckling 2022, så är Coop inte längre det grönaste varumärket sett till ekologisk kampanjaktivitet. Tänk att släppa det initiativet till Willys och Lidl. Jag tror också att Ica aktivt valt att fokusera mer på ”svenskt” och ”närodlat” de sista åren. Då lämnas fältet fritt för lågprisaktörerna, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.

Lidl och Willys har nu ökat trycket ännu mer och speciellt på svenska ekologiska kampanjer.

– Då erbjuder man det bästa från två världar till extrapris, säger Ulf Mazur.

Lidl ökar här antalet kampanjer med 95 procent och Willys med 29 procent, medan Coop minskar med 38 procent i antal svenska ekologiska kampanjer.

Vegetariskt fortsätter att vara glödhett. Efter en tillfällig nedgång 2020, som nog mest berodde på covidpandemin, hade området förra året det högsta kampanjtrycket någonsin. De kedjor som driver på och ökar mest är Ica Kvantum, City Gross och Ica Maxi.

Kampanjer för laktosfria varor ökade under 2021, efter flera års nedgång.

Annars är färdigmat det som kampanjas mest, och det är något som började långt innan pandemin.

– Det har nog att göra med den långsiktiga trenden mot mer bekvämlighet. Kampanjerna för färska grönsaker och frukt har också ökat, och det hänger samman med nyttighetstrenden, säger Ulf Mazur.

– Kolla på färdigskurna grönsaker. Det är en kategori som bara ökar och förmodligen är mycket lönsam. Det är bekvämlighet som konsumenten är villig att betala mer för, fortsätter han.

Kedjornas egna märkesvaror kampanjas fortsatt mest, även om de stora leverantörsvarumärkena har ökat sin kampanjaktivitet.

Multierbjudanden ökar snabbt. Andelen multierbjudanden bland kampanjerna är nu upp på 27 procent.

De hetaste kampanjerna, de som blivit mest klickade av de konsumenter som använder Matpriskollens appar, är för tre av kedjorna bananer. Stora Coop, Lidl och Willys banankampanjer var allra populärast på respektive kedja. På City Gross var det färskpotatis till midsommar, på Hemköp rotfrukter och på Ica gurka.

Antal kampanjer per kedja mot föregående år
Lidl 4 937 30,4%
City Gross 4 493 -7,5%
Ica 3546Maxi 3 930 0,6%
Ica Kvantum 3 546 6,3%
Willys 3 327 5,4%
Stora Coop 3 228 -0,4%
Hemköp 3 173 1,5%
Ica Supermarket 2 644 -0,8%
Coop Extra 2 415 -2,0%
ÖoB 2 397 -1,8%
Ica Nära 2 179 6,2%
Coop 2 106 0,2%
Tempo 1 808 0,2%
Willys Hemma 1 670 1,8%
Coop Vardagshandel 1 488 298,9%
Rusta 1 023 18,3%
Lilla Coop 448 -48,4%
Dollarstore 384 -16,7%

Kampanjer per huvudkategori mot föregående år
Hem & hushåll 4 958 1,3%
Skafferi 3 606 10,1%
Mejeri 3 597 4,2%
Kött 3 577 -2,0%
Färdigmat 3 239 9,1%
Ost 2 930 5,1%
Drycker 2 887 4,1%
Kroppsvård 2 603 4,7%
Bröd & kakor 2 594 6,0%
Snacks & godis 2 548 9,3%
Grönsaker 2 481 1,6%
Frukt & bär 2 350 -0,4%
Korv & pålägg 1 953 7,8%
Fisk & Skaldjur 1 729 3,5%
Chark/Delikatess 1 112 8,2%
Glass 823 8,9%
Vegetariskt 580 10,9%
Djur 539 33,1%
Dessert/Mellanmål 450 4,7%
Barnprodukter 416 -5,7%
Hälsa 223 5,2%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094