23948sdkhjf

Svenskmärkning inleder samarbete med NielsenIQ

Vill kunna följa försäljningsutvecklingen närmare.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige som funnits på marknaden sedan 2016 vill bättre kunna följa försäljningsutvecklingen av de över 11 300 produkter som idag är godkända och har därför slutit avtal med NielsenIQ.

– Vi vet att konsumenterna efterfrågar Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter och att den efterfrågan bidrar till tillväxt. Däremot har vi haft svårt att mäta utvecklingen i specifika kategorier. Nu har vi genom ett samarbete med NielsenIQ, möjliggjort en uppföljning som innebär att vi kan följa försäljningsutvecklingen på förpackade varor i butiksledet inom flertalet kategorier, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning i en kommentar.

Samarbetet bygger på data från Gs1/Validoo som de märkesanvändande företagen själva har rapporterat in. Svenskmärkning validerar att företagen har avtal med Svenskmärkning och fångar upp eventuella felregistreringar.

Med den här kodningen kan NielsenIQ följa försäljningen av Svenskmärkta varor på samma sätt som exempelvis ekologiskt.

– Att öka sina andelar på Från Sverige-märkta produkter är för många av våra kunder ett viktigt nyckeltal därför är NielsenIQ glada över samarbetet med Svenskmärkning som möjliggör för oss att bidra med nya insikter till våra kunder, säger Kenneth Solstrand, senior manager NielsenIQ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094