23948sdkhjf

Paulig och Nicks i samarbete med foodtech-startup

Ska hjälpa till med närings- och hälsopåståenden.

Nuverica, en foodtech-startup, som grundades i maj i år har fått sina första pilotkunder när de nu sluter avtal med Paulig och Nicks.

Bolaget som bildades av techprofilen Carolin Solskär, näringsexperten Karin Jonsson och bolagsbyggaren Hidden Dreams affärsidé är att utveckla en SaaS-tjänst som hjälper företag att räkna ut och förstå vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sin produkter.

– Min vision med Nuverica är att skapa tydlighet, så att livsmedelsföretag kan nyttja regelverket tillfullo. Detta blir möjligt genom att utveckla en plattform där vi inte bara hjälper till att använda regelverket, utan även ger vägledning och råd inom gråzoner. Vår tjänst kommer därmed ge tydliga marknadsfördelar, säger Carolin Solskär, medgrundare och vd på Nuverica i en kommentar.

Nuvericas plan är att till en början fokusera på den svenska marknaden för att i ett senare skede täcka hela EU.

– Inom livsmedelsbranschen har de flesta erfarenhet av just hur frustrerande det kan vara att marknadsföra eller bara informera om en produkt då regelverken är mycket komplexa och svårtydda. Idag begränsas vi i branschen av dessa direktiv, därför ser vi fram emot att få vara en av de första som får möjligheten att testa Nuvericas tjänst, säger Johanna Strand, Marketing Director på Nick’s i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Lantmännen förvärvar skånsk lantbruksverksamhet
Max tar COO och vice vd från Yum Brands
Axfood utklassade marknaden – höjer utdelningen
Fågelfjädrar testas för framtidens bioplast
Dagab byter ut 1,4 miljoner träpallar
Vd-byte på Kahls
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125