Santa Maria utmanade Old el Paso i texmex-hyllan och brädade kungen. Där började också resan mot tacofredag in i våra hem.
Texmex-marknaden ägdes av Old El Paso till 80 procent. Det fanns några mindre spelare och 1991 kom Santa Maria in från kryddsidan. Verksamheten breddades med texmex, och 1996 accelererade marknadsföringen. Två år senare ...
Så föddes tacofredagen: ”Alla på Santa Maria tyckte det var framtiden”
Agneta Olsson berättar om hur produktutveckling och marknadsföring tog Santa Maria från en omsättning på 400 miljoner kronor till 4,2 miljarder kronor mellan 1996 och 2008. – Det var ägaren, Lars-Olof Mattsson som var nyckeln till att man vågade prova, säger hon.
4
Bilder

– Santa Maria sökte en produktchef. Jag åt så mycket texmex så det var billigare att börja på företaget, säger Agneta Olsson, i dag vd på Almi Väst. Här berättar hon om hur lilla Santa Maria brädade marknadsledaren. Foto: Almi Väst
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Food Supply SE och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer