23948sdkhjf

AAK vill synas mer

AAK:s vd Johan Westman anser att AAK har hamnat lite i skymundan i den svenska bolagsbevakningen. Något han menar att bolaget behöver jobba med framöver för att öka intresset och förståelsen kring bolaget.

Vd:n lyfter att Large cap-bolaget, som specialiserar sig på vegetabiliska oljor och fett, inte riktigt passar in i något tydligt fack på Stockholmsbörsen, vilket eventuellt lett till AAK:s något begränsade tid i rampljuset.

Han är samtidigt självkritisk och poängterar att AAK behöver arbeta mer med att få upp intresset kring bolaget.

"Vi måste göra ett bättre jobb att komma igenom bruset och det kommer vara en del av vår framtida strategi. Både medialt och hur vi kommunicerar med medarbetare, kunder och investerare. Kapitalmarknadsdagar är ett sätt att göra just detta", säger han.

AAK som organisation måste göra ett bättre jobb med att förmedla vad bolaget gör, så att så många som möjligt förstår bolagets affärsmodell, menar vd:n.

Tittar man på AAK-aktien så har den stått sig relativt väl under ett i överlag tungt år för aktier. Facit i år skrivs till -11 procent jämfört med Stockholmsbörsen i övrigt som är ned 22 procent.

"Vi levererar till många industrier som är mer eller mindre ocykliska", konstaterar Johan Westman.

AAK har stor exponering mot livsmedelsindustrin, en marknad som normalt påverkas mindre av konjunkturläget.

"Vi konsumerar livsmedel oavsett vad det är för konjunktur och typiskt sett innehåller livsmedel olja och fett", säger vd:n och fortsätter:

"En stor del av vår portfölj och affär lever vidare, och det såg vi under covid också. På det sättet tycker jag att vi står emot väl. Vi är en trygg hamn på så sätt, samtidigt som det finns starka framtidsutsikter i användandet av vegetabiliska oljor."

Johan Westman vill som vd inte uttala sig kring bolagets värdering annat än att AAK har den värdering som marknaden bedömer är rätt. Han tror dock att intresset för bolaget kommer att öka i takt med att fler får en bättre förståelse för bolaget, något han tror kan gynna aktien på sikt.

"Det kan leda till ökad handel i aktien och det brukar ju vara positivt", säger han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.501