23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Lansering av svensk mat i brittisk webbshop

Ocado, ett av Storbritanniens ledande näthandelsföretag, har precis lanserat en svensk livsmedelsbutik på sin hemsida med stöd av Exportrådet. Målet är att introducera svensk mat och dryck samt deltagande varumärken till ”icke-skandinaver” bosatta i Storbritannien.

Det finns ett stort intresse för Sverige och svensk mat och dryck i Storbritannien. Detta, tillsammans med den stora skandinaviska befolkningen i landet, är bakgrunden till samarbetet mellan Exportrådet och Ocado som inleddes i slutet av 2011. Resultatet är att Ocado har listat cirka 150 svenska livsmedelsprodukter samt en svensk ”shop-in-shop” för att marknadsföra svensk mat och nio av de deltagande företagen/varumärkena.

Det nya matlandet Sverige

De nio svenska företagen som medverkar i den svenska ”shop-in-shopen” är Abba, Grangärde Musteri (Tillmans), Falkenbergs Laxrökeri, Leksands Knäckebröd, Norrmejerier (Västerbottensost), Procordia (Felix), Skånemejerier (Allerum), Spendrups (Mariestads Öl och Norrlands Guld) samt Svenska Matupplevelser (Eriks Såser).

Ner för exporten

Exportrådets samarbete med Ocado och lanseringen av webbshopen är ett led i satsningen på landsbygdsminister Eskil Erlandssons vision om Sverige – det nya matlandet. Livsmedelsindustrin är Sveriges fjärde största arbetsgivare och tanken är att Sverige som nytt matland ska skapa tillväxt och sysselsättning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094