23948sdkhjf

Försäljningen fortsätter att rasa

Försäljningen i dagligvaruhandeln fortsätter att rasa. Den prisjusterade försäljningen sjönk under november med 9,3 procent.

På grund av de ökade priserna steg dock försäljningen i pengar med 8,7 procent, enligt dagens Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under november till 18,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.

– Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre. I tillägg har viss konsumtion flyttat tillbaka till restaurangerna som har haft en ökad försäljning under hela 2022, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 9,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 5,9 procent. Hemleverans minskade med 3,9 procent och upphämtning i butik med 8,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,4 procent. E-handelsandelen uppgår hittills i år till 4,5 procent.

– Den fysiska handeln driver fortfarande försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln. E-handeln minskar men i en lägre takt än tidigare Trots det ligger försäljningen på en betydligt högre nivå i november i år än för samma månad 2019, vilket var innan pandemin, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för november beräknas till 0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 8,7 procent under november månad.

Dagligvaruindex November

Totalt:

+ 8,7 %

Fysiska butiker:

+ 9,5 %

E-handel:

- 5,9 %

Hemkörning:

- 3,9 %

Click-and-collect:

- 8,5 %

Svensk Dagligvaruhandel

Läs mer om: DVI
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078