23948sdkhjf

Försäljningen fortsätter att rasa

Försäljningen i dagligvaruhandeln fortsätter att rasa. Den prisjusterade försäljningen sjönk under november med 9,3 procent.

På grund av de ökade priserna steg dock försäljningen i pengar med 8,7 procent, enligt dagens Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under november till 18,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.

– Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre. I tillägg har viss konsumtion flyttat tillbaka till restaurangerna som har haft en ökad försäljning under hela 2022, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 9,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 5,9 procent. Hemleverans minskade med 3,9 procent och upphämtning i butik med 8,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,4 procent. E-handelsandelen uppgår hittills i år till 4,5 procent.

– Den fysiska handeln driver fortfarande försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln. E-handeln minskar men i en lägre takt än tidigare Trots det ligger försäljningen på en betydligt högre nivå i november i år än för samma månad 2019, vilket var innan pandemin, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för november beräknas till 0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 8,7 procent under november månad.

Dagligvaruindex November

Totalt:

+ 8,7 %

Fysiska butiker:

+ 9,5 %

E-handel:

- 5,9 %

Hemkörning:

- 3,9 %

Click-and-collect:

- 8,5 %

Svensk Dagligvaruhandel

Läs mer om: DVI
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125