23948sdkhjf

Convenience avslutade starkt 2022

Samtidigt saktade den kraftiga återhämtningen efter pandemin in.

Den svenska conveniencebranschens sista kvartal för 2022 avslutades starkt med en försäljningsökning med 2,6 procent jämfört med samma kvartal förra året, visar Convenience Stores Index som tas fram av Convenience Stores Sweden och HUI Research. Då växte också försäljningen med 10 procent i Q4 förra året.

Ökningen i det fjärde kvartalet är trots ökningen den lägsta under 2022 då i princip hela nedgången under pandemin togs tillbaka under de två första kvartalen. Under Q1 och Q2 ökade försäljningen med 7,8 respektive 10,4 procent.

– Nu återstår att se hur försäljningen startar 2023 med hänsyn till högre räntor, högre råvarupriser och mycket höga elpriser. Men det får vi vänta på tills mitten av april innan vi vet, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
När kommer fastsatta korkar på mejeriförpackningar?
Bättre än väntat för Cloetta
Hammars gör sitt första förvärv – köper bryggeri
Stora mängder grödor blir aldrig mat
Trots hinder, industrin vill använda mer bioplast
IVL fortsätter leda arbetet mot matsvinn: Fler tunga samarbetspartners
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.11