23948sdkhjf

Norrmejerier ökade omsättningen med 100 miljoner

Norrmejeriers senaste rapport visar att bolaget tack vare prishöjningar lyckades lyfta omsättningen under 2022.

Norrmejeriers omsättning ökade med drygt 100 miljoner kronor under 2022 jämfört med 2021 och landade på 2,1 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster blev en förlust på 24 miljoner. Men bolaget uppger att det negativa resultatet beror på en engångskostnad till sin pensionsstiftelse.

Bolaget har höjt sitt mjölkpris under året för att tackla utmaningarna med det ekonomiska läget och den pågåendeenergikrisen. 

– Norrmejeriers styrelse har ett starkt fokus på att säkerställa lönsamheten på gårdarna genom att höja avräkningspriset så att de norrländska mjölkbönderna får bättre betalt för mjölkråvaran. Det har också gjorts, främst genom besparingar i produktion och ett högre pris på Norrmejeriers produkter, säger Göran Olofsson, styrelseordförande för Norrmejerier.

På grund av prishöjningarna har bolaget kunnat höja ersättningen till bönderna från 3,64 kronor per kilo till 4,68 kronor. Totalt såldes 198 miljoner kilogram mjölk under 2022, något lägre än de 201 miljoner kilogram som såldes 2021. 

Under 2022 fick Norrmejerier en ny vd i Gerhard Bley. Hans fokus framåt kommer bland annat ligga på att öka intäkterna. 

– Vi ska bygga starka varumärken för att säkerställa hög betalningsvilja och växa med utvalda varumärken i hela landet. Komplexa flöden kräver en mycket hög produktionseffektivitet, kontinuerliga förbättringar, gott ledarskap, och fokus på effektivitetsinvesteringar. Och slutligen ”sista kilot mjölk avgör framgången”. Vår skicklighet på att hantera överskottsmjölken på ett flexibelt och lönsamt sätt är avgörande för framgången över tid, säger Norrmejerier vd Gerhard Bley. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063