23948sdkhjf

Toblerone tvingas ta bort logga – inte tillräckligt schweizisk längre

Toblerone måste ta bort den karaktäristiska bergstoppen på Matterhorn från sina förpackningar.

Efter att Toblerone förflyttat en del av chokladproduktionen från Schweiz till Slovakien kommer bolaget att behöva ändra utstyrsel, BBC. Schweiziska regler förbjuder användning av nationella symboler för marknadsföring av produkter som inte har sin huvudsakliga produktion inom landets gränser. Generellt går gränsen vid 80 procent men för chokladprodukter måste all produktion äga rum i Schweiz.

Livsmedelskoncernen Mondelez, som äger varumärket Toblerone, uppger att produktionsflytten bland annat handlar om att skala upp produktionen för att möta en ökad global efterfrågan. Bolaget uppger att man nu kommer att byta ut avbildningen av den schweiziska bergstoppen Matterhorn mot en mer generisk bergstopp och inkludera grundarens signatur.  

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Köttkonsumtionen ökar – men svenska marknadsandelen sjunker
Deras satsning på husman går hem – ser ”vikande trend” för vego
Han blir ny vd för Polfärskt Bröd – efter ett år på bolaget
Efter plötsliga avhoppet – han föreslås som ny ordförande för Veg of Lund
Veg of Lunds styrelseordförande lämnar med omedelbar verkan – ”Hade lite olika bilder”
Stopp för kylda färdigrätters positiva utveckling – mackor och sallader lockar mer
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.109