Ökningen berodde främst på en stark utveckling för storsäljaren Carlsberg Non Alcoholic som sålde över 1,2 miljoner liter. Carlsberg Sverige har idag en marknadsandel på 45 procent i det alkoholfria ölsegmentet på Systembolaget och 52 procent i dagligvaruhandeln.
Enligt Systembolagets årsrapport ökade försäljningen av alkoholfri dryck i Sverige med 31,8 procent jämfört med 2011. För Carlsbergs del på Systembolaget ökade försäljningen av all alkoholfri maltdryck med 35 procent. BEO, en ny och innovativ alkoholfri maltdryck som lanserades i fjol och rönt stor uppskattning på Systembolaget, börjar även säljas i dagligvaruhandeln i år. Andra alkoholfria produkter som stärker Carlsberg Sverige i dagligvaruhandeln är Erdinger Alkoholfrei, Estrella Damm, Staropramen Non Alcoholic och Falcon Alkoholfri.
– Vi på Carlsberg har aktivt arbetat för att utveckla kategorin, och är i dag tydlig marknadsledare. Det är riktigt kul att intresset för alkoholfri öl fortsätter att växa. Ett tecken på att ansvarsfull konsumtion och hälsa ligger i tiden, säger Mark Jensen VD Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.
Carlsberg Sverige investerar nu i ny utrustning för att effektivisera bryggandet av alkoholfri öl i bryggeriet i Falkenberg. Just nu pågår finjusteringar och tester i anläggningen, som beräknas vara i full drift under februari. Totalkapaciteten för anläggningen ligger på 6 miljoner liter om året som ger fina möjligheter att leverera på en förväntad ökad efterfrågan.
– Det känns väldigt skönt vi nu är inne i slutfasen av det här projektet och spännande att snart få tappa den första alkoholfria bryggningen från vår skinande nya anläggning, berättar bryggmästare Daniel Eriksson på bryggeriet i Falkenberg.