Matkomfort har sedan starten varit helt självfinansierat, utan riskkapital. I dagsläget är det 9 stycken heltidsanställda. Årsomsättningen 2012 uppgick till ca 28,5 miljoner kronor och man redovisade en vinst på 1,4 miljoner kronor. Målsättningen för 2013 är att växa till minst 36 miljoner kronor i årlig omsättning.
- Det har varit en fantastiskt spännande resa och nu äntligen, skördar vi frukten av 5 års hårt arbete och har en mycket stabil försäljningsutveckling, säger Fredrik Åkesson, ansvarig för varumärke och försäljning i ett pressmeddelande.
Det exakta portionsantalet medför att det genom hela kedjan, från producent till Matkomfort och ut till kund blir så gott som 0 % i matsvinn. Det är få matproducenter på marknaden som stolt kan säga att man med över 600 000 portioner mat per år har mer eller mindre 0 % i matsvinn. Matkomfort kan det eftersom de aldrig producerar något som inte redan är sålt och varje kund, från vecka till vecka, väljer själv exakt portionsantal.